Page 38 - Temmuz 2022
P. 38

KONFÜÇYUS: İnsan, öğrenen bir hayvandır.          bunu sağlayansa aklıdır"

                 THALES: İnsan, araştıran bir hayvandır.         •  İbn Rüşd: "İnsan aklını kullanma özelliğiyle
                                                                   iki âlem arasında biriciktir"
                 SOFİSTLER: İnsan, kazanan bir hayvandır.
                                                                 •  İbn Arabî: "İnsan-ı kâmil suret-i Hakk'tır"
                 SOKRATES: İnsan, sorgulayan bir hayvandır.
                                                                 •  Sadrettin Konevî: "İnsan hem hareket nok-
                 PLATON: İnsan, toplumsal bir hayvandır.           tası hem gayedir"
                 ARİSTO: İnsan, düşünen bir hayvandır.           •  Mevlâna: "İnsan sûreten küçük bir âdem,
                                                                   hakikatte ise en büyük âlemdir"
                 SEPTİKLER: İnsan, şüpheci bir hayvandır.
                                                                 •  İbn Tufeyl: "İnsan varoluşu her daim yeni-
                 STOİKLER: İnsan, her şeye alışan bir hayvandır.   lenen bir tecelliyat yekûnudur"

                 HERAKLIETOS: İnsan, tartışan bir hayvandır.     •  İmam Gazalî: " Âlemin anahtarı insanda-
                                                                   dır"
                 J.LOCKE: İnsan, deneyen bir hayvandır.
                 J.DEWEY: İnsan, çıkarını düşünen bir hayvandır.  Bu iki bakış tarzını karşılaştırdığımızda Batılı
                                                              filozofların öğrenen, araştıran, kazanan, sorgulayan,
                 I.KANT: İnsan, eleştiren bir hayvandır.      toplumsal düşünen, şüpheci, her şeye alışan, tartı-
                 DESCARTES: İnsan, konuşan bir hayvandır.     şan,  deneyen,  çıkarını  düşünen,  eleştiren,  konuşan,
                                                              sistematik itiraz eden, yalanlayan, teori kuran, mü-
                 G.W. HEGEL: İnsan, sistematik bir hayvandır.  cadeleci, seven, araç yapan… gibi beşeri ve nispeten
                 A.CAMUS: İnsan, itiraz eden bir hayvandır.   eğitime ihtiyacı olan bütün bu özelliklerini hayvani-
                                                              yetine veren ve muhatabına bir nevi hayvan nazarıy-
                 K.POPPER: İnsan, yalanlayan bir hayvandır.
                                                              la bakan bu görüşün panzehiri ve Z kuşağını tekrar
                 T.KHUNN: İnsan, teori kuran bir hayvandır.   kendi değerleri içinde yoğurup  ELİF KUŞAĞINI inşa
                                                              etmede en önemli vasıtalar olacak olan İslam düşü-
                 K.MARX: İnsan, mücadeleci bir hayvandır.
                                                              nürlerinin: Küçük bir alem, varlıkların en üstünü, en
                 E.FROMM: İnsan, seven bir hayvandır.         akıllısı, iki alem arasında biricik, insan-ı kamil, suret-i
                                                              hak, küçük bir adem, hakikatta büyük bir alem, varo-
                 H.BERGSON: İnsan, araç yapan bir hayvandır.
                                                              luşun her daim yenilenen bir tecelliyat toplamı  ve
                 F.NIETZSCHE: İnsan, düpedüz hayvandır…!      alemin anahtarı gibi tanımlamaları, derdimize der-
                                                              man, eğitim meselemize pansuman, alfabenin bütün
                 Okuyana dehşetten başka bir şey vermeyen,    harflerini tükettiğimiz kuşakların aslına dönmesine
            nursuz ve bereketsiz bir bakış açısı…Tamamen mad-  ve en baştan ELİF KUŞAĞI olarak  tekrar bütün ihti-
            di, tamamen dünyevi, duygusuz ve dehşetli bir bakış…                                  şamıyla ortaya çıkmasına, Muhteşem Adil Pederleri

                                                              olan Osmanlı gibi dünyaya nizam vermeye bir vasıta
                 4-Doğu Batı Sentezi
                                                              olacaklardır inşallah.
                 Buna karşılık, akıl ve hikmetle yoğurulan Batı’nın
            ötesinde, duygu ve feyizle yoğurulan Doğu yani İslam   5-İnsanın Yaratılmasında ve Terbiyesindeki
            dünyası insana nasıl bakıyor, nasıl değerlendiriyor ve   Gaye ve Hikmet
            nasıl tartıyor?  İsterseniz bir de ona bakalım:                                                                          Bu yönüyle insanın ve toplumun bütün gayret

               •  El-Kindî: "İnsan küçük âlemdir"             ve faaliyeti, maksat ve gayesi, ferdin ve dolayısıy-
                                                              la bütün bir cemiyetin refah ve huzurunu temindir.
               •  Farabi: "İnsanın ulaşacağı en yüksek başarı   Bunun sağlanması da, hem ferdin arzu ve istekle-
                  ilahi olana varmaktır"                      rinin iyi bilinmesine ve hem de fertleri birbirlerine

               •  İbn Sina: "İnsan, varlıkların en üstünüdür,  bağlayan  rabıtaların  tesbitine  ve tesisine  tabidir.


             36    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43