Page 33 - Temmuz 2022
P. 33

Selçuklularda  eğitimin  temel  amacı,  ilmî  çalışmaları
            önemsemek,  bunun  yanında  medreselerin  kurulması  ve
            geliştirilmesi,  İslamî  ögelere  bağlı,  sorumluluğunu  bilen
            insanların  toplum  içerisinde  yaygınlaştırılmasıydı.  Hayat
            anlayışı İslam’ı özümseyen biri olmasının yanında savaşçı,
            cesur,akıncı,  alp  tipi,  İslam  dininin  gazilik  mertebesinden
            esinlenen böyle bir kişi hayatını bu değerlere göre şekillen-
            dirir. Selçuklularda olgunlaşmış bu bakış açısı Osmanlılarda
            da devam etmiştir.


               Anadolu  Selçuklu  Devleti'nde  eğitim-öğretimin  iler-
            lemesinde  politik ve  ekonomik  gelişmelerin  etkili  olduğu
            muhakkaktır.  Bunun  yanında  devlet  adamlarının  ilmi  ça-
            lışmaları  önemsemeleri,  Moğol  baskısı  ve  diğer  sebepler
            nedeniyle daha huzurlu bir ortamda yaşamak isteyen âlim-
            lerin Anadolu’yu tercih etmeleri, sultanların âlimlere rahat
            çalışma ortamı sağlamaları,ayrıca örgün ve yaygın eğitim            Avgunlu Medresesi
            kurumlarının yanında atabeylik müesseseleri de eğitim ve
            öğretimin gelişmesinde etkili olmuştu.

               Anadolu Selçuklularda mimarî Büyük Selçuklulara ben-
            zer tarzda ve biraz daha gelişmiş biçimde yapılmıştır. Med-
            reseler  umumiyetle  tek  katlı  kurulmuştur.  İki  katlı  olarak
            yapılanlar da bulunmaktadır. Eyvan sayıları belli olmamak-
            tadır.

               Medreselerin genel özelliklerini şöyle maddeleştirebili-
            riz:


               1.  Medreselerde mutlak surette dini ilimler de                  Avgunlu Medresesi
                   okutulmaktadır.  Müsbet  ilimleri  okutan  med-
                   reseler bile dinî ilimlerden bağımsız değildir.
               2.  Medreseler tüm ihtiyaçları karşılayacak şekil-
                   de düzenlenmiştir. Günümüz kampüs sistemi-
                   ni andıran bir yapılanma söz konusudur.
               3.  Medreselerin mimarî yapısına göz atacak olur-
                   sak en büyüğünden en küçüğüne kadar benzer
                   mimarileri görürüz. Öğrenci dersliklerinin,
                   hücrelerinin ve idarenin yönü aynıdır. Hepsi
                   içe doğru dikdörtgen ya da kare bir veya birkaç
                   avluya  açılır.

               4.  Bütün medreselerin halka açık kütüphaneleri
                   vardır.
               5.  Dini ilimler standart, pozitif ilimler de öğretim
                   üyesi durumuna göre verilir. En önemli unsur             Gevher Nesibe Şifa-hanesi


                                                                                              Kasım 2022  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38