Page 34 - Temmuz 2022
P. 34
tıp hastanesi olan medreselerde, hey’et (ast-
ronomi) ise rasathanelerde öğretiliyordu.
6. Dersler halka açık olarak işlenirdi. Hatta
halk için özendirmek üzere de meydanlarda
ders işlendiği olurdu.
7. Dersler halka açık olarak işlenirdi. Hatta
halk için özendirmek üzere de meydanlarda
ders işlendiği olurdu.
8. 8) Medreselerle camiler eğitim yönünden
inanması güç bir işbirliği içine girmişlerdir.
Medreselerin altyapıları sayılan mektepler Gevher Nesibe Medresesi
(küttab) genellikle camilere bitişik olarak
inşa edilirdi.
Medreselerdeki yapısal unsurlar:
‣ Avlu:
Medresenin en vazgeçilmez parçasıdır. Yapının
bütün birimleri avlunun çevresinde oluşturul-
muştur.
‣ Eyvan:
Avluya anlam kazandıran en mühim mimari
unsurdur. Medrese mimarisinde eyvanın fonk-
siyonu yapıyı yağmur ve güneşten korumaktır.
‣ Mescit:
Mescitler medresede bağımsız ya da yarı ba-
ğımsız olarak bulunmaktadır.
‣ Türbe:
Medreselerin banileri inşa ettirdikleri medre-
senin müsait bir yerine türbe yaptırıyorlardı.
‣ Talebe Odaları:
Anadolu Selçuklu Devleti Dönemi'nde inşa edi-
len medreselerde talebe odaları avlunun bitişi-
ğinde bulunmaktaydı.
‣ Havuz:
Medreselerde havuz avlunun ortasına yaptırı-
lırdı. Havuz medreseye fevkalade bir görünüm
ve huzur katmaktaydı.
‣ Çeşme:
Anadolu Selçuklu Dönemi medreselerini ince-
Hacı Kılıç Medresesi
32 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ