Page 41 - Temmuz 2022
P. 41

işlerine giriş» derdi.                            gulamalı ve teorik basit tarım derslerinin öğretilmesi
                                                              ile bahçesi, modern üretim tekniklerine uygun küçük
                 Amcam yıllarca  medresede  okumuştu.  Öğrendi-  ve  büyükbaş  hayvan  barınakları,  öğretmen  lojmanı
            ği  bilgilerin  hiçbiri  hayatta  işine yaramıyordu.  Ev  işle-  inşa  edilmesi  planlandı.  Sebzecilik,  fidancılık  ve  çi-
            rinden  de  uzak  kaldığı  için  hoşlanmıyordu.  Küçükten   çekçilik geliştirilerek, öğretmenlerin kontrolü altında
            büyüğe kadar bütün mensupları, yılın her gününde işe   toprağın öğrenciler tarafından işlenmesi, bu tarımsal
            katılan, durmadan çalışan köylü ailesinin içinde onun   faaliyetlerdeki harcama ve gelirin köy öğretmenleri-
            durumu cidden anormaldi. Dedem işe kendisini bir tür-  nin  sorumluluğunda  olması  ve  bu  yolla  öğrencilere
            lü veremeyen zavallı amcama sık sık kızar, söylenir; bu   uygulamalı olarak çiftçiliğin öğretilmesi ve aydın kişi-
            yaşlı hocayı bazen döverdi. Biz çocuklar bu olayın ne   lerin köylere yerleşmelerinin teşviki arandı. Bu değer-
            sebebini anlayabilirdik, ne şekline aklımız ererdi.”  lendirme  köydeki  eğitimin  düşünsel  temellerinden
                                                              birini oluşturmaktaydı.
                 Bu  hatırasında,  şehirde  eğitim-öğretim  görmüş
            ile köylünün gerçek hayatı arasındaki kopukluğu fark   Bu enstitülerden biri de Kayseri Pazarören Köy
            etmişti. Uzun yıllar boyunca yurt dışında öğrenim gör-  Enstitüsü idi. Tarihte adı “Yabanlu Pazarı” olan Pazarö-
            müş ve buradaki öğretim modellerini incelemiş, yur-  ren, tarihi İpek Yolu üzerinde olması nedeniyle 12. ve
            da dönüp öğretmenlik yaptığı yıllarda ise köy eğitim   13.  yüzyıllarda  önemli  bir  konumdaydı  ve  insanların
            sorunlarını  tespit  etmiş  biri  olarak  tüm  birikimlerini   dünyanın  dört  bir  yanından  alışveriş  yapmaya  gel-
            harmanlayıp yepyeni  bir  eğitim  modeli  fikrinin  oluş-  dikleri bir fuar alanıydı. Bu tarihçeye bakıldığında yer
            masını sağladı.                                   tercihinin  bilinçli  olduğu  görülmektedir.  1930’larda

                                                              köy okulu olan yapı (Ana Bina), 1937-38 yıllarında eğit-
                 Tabi ki öncelikle eğitim verecek öğretmen olma-
            lıydı, ancak memleketin o günkü durumunda yetişmiş   men kursu olarak işlev görmüş, 1938 yılında Kayseri,
            öğretmen sayısı yeterli değildi. Bu sebeple eğitmen   Sivas, Yozgat, Kırşehir ve Niğde köylerinden gelecek
            kursları açılarak öğretmen yetiştirilmeye başlandı. As-  öğrencilerin de eğitim göreceği köy enstitüsüne dö-
            kerliğini yapmış çavuş ve üst rütbeli eski askerlerden   nüşmesine karar verilmişti. Köy Enstitüsü Kanunu’yla
            kısa dönemli kursa tabi tutulanlar eğitmen olarak gö-  köy enstitüleri projelerinin ulusal mimari yarışması ile
            revlendirildi. 11 Haziran 1937 tarihinde 3238 sayılı “Köy   seçilmesi  zorunluluğu  getirilmişti.  Bu  nedenle  Mil-
            Eğitmenleri  Kanunu”  kabul  edilerek  devlet  eğitmen   li  Eğitim  Bakanlığınca  yarışma  açıldı.  Pazarören  Köy
            statüsü oluşturuldu. Eğitmen kurslarında okuma-yaz-  Enstitüsü  yarışma  şartnamesinde  58  adet  bina  inşa
            ma, ziraat, inşaat, tavukçuluk ve kültür gibi çok çeşitli   edilmesi  gerekli  görülmüştü.  Bu  yapılar;  okul  binası
            dersler vardı, ayrıca bu derslerin atölyelerinde uygu-  (16 adet), toplantı binası (1 adet), atölye binası (4 adet),
            lamalı öğrenim görülüyordu. Eğitmen kursları projesi   mutfak,  çamaşırhane ve  banyo  (1  adet),  idare  binası
            farklı ufukların açılması, kısa zamanlı çözüm üretmesi   (1 adet), tavla, ahır ve kümesler (9 adet), depolar (11
            açısından  güzel  bir  hamleydi.  Burada yetişenler  ge-  adet), revir (1 adet), umumi helalar ve yüz yıkama yer-
            nelde  köylerde  büyüyen,  o  hayatın  içinden  gelmiş   leri (2 adet) ve öğretmen evleri (12 adet) olarak belir-
            kursiyerlerdi. Bu yüzden köy hayatında eğitim verme-  lenmişti. Yarışma sonucunda, Y. Mimar Ahsen Yapaner
            leri kolay oldu.                                  ve Mualla Eyüpoğlu Anhegger tarafından tasarlanan
                                                              Pazarören Köy Enstitüsü projesi birinci seçildi. 15793
                 Hasan Ali Yücel’in Milli Eğitim Bakanı olması ve 17  Rumuzu  ile  yarışmayı  kazanan  projenin  Kayseri  Pa-
            Nisan 1940 tarihinde 3803 sayılı “Köy Enstitüsü Kanu-  zarören Köy Enstitüsü Musabaka Projesi Teknik İzah-
            nu” nun çıkarılması ile temelleri atılan eğitim sürecinin  nâmesi’nde proje tasarlanırken nelere dikkat edildiği,
            genel sınırları ve sistemi belirlendi. Bu kanun sonrası  nasıl ve neye göre oluşturulduğu, malzemelerin ne-
            hızla ülke genelinde enstitüler kurulmaya başlandı ve  reden temin edileceği, nerede tarım nerede hayvan-
            21 Köy Enstitüsü kuruldu.                         cılık yapılacağına kadar tüm planlama detaylı olarak
                                                              anlatılmıştı. İzahnâmede geçen “Kayseri mıntıkasının
                 Bu yatılı enstitülerde temel eğitim yanında uy-  mahalli  hususiyetleri ve  milli  nispetler  nazarı  itibare



                                                                                              Kasım 2022  39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46