Page 39 - Temmuz 2022
P. 39

Bunları sağlayacak olan da eğitimdir. Şahsı, hem   rece serçe kuşu gibi bir hayvandan aşağı düşer.”
            maddi ve hem de mânevi yönüyle ele alamayan eği-      Peki, insanın makamını yükselten, onu lâyık ol-
            tim nakıstır, eksiktir, onun biyolojik yapısına uygun   duğu mevkiye çıkaran ne olacaktır? Bunun cevabı,
            değildir, aile ve toplum saadet ve muhabbetini, şefkat   insanın dünyaya bakış tarzında, bu âlemin fâni ve ge-
            ve merhametini teminden uzaktır.
                                                              çici oluşunu idrakte aranmalıdır.
                 6-İnsan, hem geçmiş ve hem de gelecekle ala-     8- Bir Tespit: Din eğitiminin ihmal edilmesi anar-
            kadardır
                                                              şiyi netice vermiştir
                 Bediüzzaman Hazretleri, insanın eşref-i mahlu-   Bediüzzaman, gençlerin dinî eğitimlerinin ihmal
            kat olarak (mahlukatın en üstünü) ve kasdî bir ira-  edilmesinin, istikbalde telafisi imkânsız zararlar ve-
            de ile en mükemmel şekilde yaratıldığını, maddi ve   receğini, memleket ve milletin başına anarşistlerin
            mânevî pek çok duygularla bezetildiğine dikkat çe-  musallat olacağını, o zamanın yetkililerine mütead-
            ker. Ona çok geniş ve umumi bir istidat ve kabiliyet   dit defalar söylemiştir.
            verildiğini, onda nihayetsiz arzuların bulunduğunu
            hesaba katar. Hepsinden önemlisi, kâinatın sahibi bu-  9- Fen ve din ilimleri birlikte verilmelidir
            lunan Allah’a muhatap olma keyfiyetini göz önünde
            bulundurur. Maddi ve mânevî cihetiyle onu bir bütün   Bir memleketin huzur içinde  kalkınması  için
            olarak değerlendirir ve şöyle bir yaklaşımda bulunur:  gençlere hem fen ilimleri ve hem de din ilimleri birlik-
                                                              te verilmelidir. Bediüzzaman, bunu şöyle ifade eder:
                 “İnsan zaiftir, belaları çok... Fakirdir, ihtiyacı pek
            ziyade... Acizdir, hayat yükü pek ağır... Eğer, Kadir-i   “Vicdanın ziyası, ulum-u diniyedir, (dini ilimler-
            Zülcelal’e (Cenab-ı Hakka) dayanıp tevekkül etmez-  dir) aklın nuru,  fünun-u medeniyedir (fen ilimleri).
            se ve itimat edip teslim olmazsa, vicdanı dâim azap   İkisinin imtizaciyle (birleşmesiyle) hakikat tecelli
            içinde kalır. Semeresiz meşakkatler (sıkıntı ve zah-  eder. O, iki cenah ile talebenin himmeti pervaz eder
            metler), elemler, teessüfler onu boğar. Ya sarhoş veya   (kanatlanır). İftirak ettikleri (ayrıldıkları) vakit, birin-
            canavar eder”.                                    cisinde taassup,  ikincisinde hile  ve şüphe tevellüd
                                                              eder (doğar).”
                 Böyle ruhî yapıya sahip bir insan, hem geçmiş,
            hem de gelecekle alakadar olacaktır. Nitekim bunu da   Bu yönüyle gayemiz,  eğitiminde, ferdi Allah'a
            şu şekilde ifade eder:                            muhatap etmeyi, ona dünya ve âhiret saadetinin
                                                              yollarını, Müslümanlar arasında vahdet, uhuvvet, te-
                 “Geçmiş zamanın elemleri ve gelecek zamanın   sanüt ve muhabbetin te'sis ve teminini esas almak
            korkuları herbir lezzetin dahi elem-i zevali (lezzetin   olmalıdır. Yoksa, alfabenin harfleri arasında gençle-
            gitmesiyle bıraktığı elem) onun zevklerini bozuyor.”  ri tarif edecek, kuşakları adlandıracak, sapkınlıkları
                                                              tesmiye edecek pek çok harfi arar dururuz. Yeniden
                 7-İnsanın bütün maksadı dünya hayatı olmama-  bir silkinişle, eğitimde en önemli rehberler olan öğ-
            lı, ahiret nazara verilmeli
                                                              retmenlere gereken değeri ve desteği vererek, gele-
                 Bu kadar ince duygu ve düşüncelerle bezetilen,   ceğin teminatı olan çocuklarımızı sevgi ve şefkatle
            maddi ve mânevî en güzel şekilde yaratılan insanın,   terbiye ederek ve üçlü saç ayağının en önemlisi olan
            sadece dünya hayatını esas maksat yapması halinde   aileyi de işin içine dahil ederek genlerimizde var olan
            Allah’a muhatap olamayacağına dikkat çekilir:     bütün milli ve manevi seciyeleri yeniden yeşertmek
                                                              mümkün… Ahsen-i takvim’de yaratılan, Eşref-i Mah-
                 “Ahsen-i takvim suretinde (en güzel şekilde)  lukat olarak biz öğretmenlere emanet edilen yavrula-
            yaratılan insan, hayat-ı dünyeviyeye hasr-ı fikr etse  rımızın elinden tutmak, gönlüne dokunmak, hedefine
            (bütün  hissiyatiyle  dünyaya  yönelse),  yüz  derece  koşturmak bizim gayretimize bakıyor. Gayret bizden,
            sermayece hayvandan yüksek olduğu halde, yüz de-  tevfik Allah’tan.



                                                                                              Kasım 2022  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44