Page 39 - Temmuz 2022
P. 39
Bunları sağlayacak olan da eğitimdir. Şahsı, hem rece serçe kuşu gibi bir hayvandan aşağı düşer.”
maddi ve hem de mânevi yönüyle ele alamayan eği- Peki, insanın makamını yükselten, onu lâyık ol-
tim nakıstır, eksiktir, onun biyolojik yapısına uygun duğu mevkiye çıkaran ne olacaktır? Bunun cevabı,
değildir, aile ve toplum saadet ve muhabbetini, şefkat insanın dünyaya bakış tarzında, bu âlemin fâni ve ge-
ve merhametini teminden uzaktır.
çici oluşunu idrakte aranmalıdır.
6-İnsan, hem geçmiş ve hem de gelecekle ala- 8- Bir Tespit: Din eğitiminin ihmal edilmesi anar-
kadardır
şiyi netice vermiştir
Bediüzzaman Hazretleri, insanın eşref-i mahlu- Bediüzzaman, gençlerin dinî eğitimlerinin ihmal
kat olarak (mahlukatın en üstünü) ve kasdî bir ira- edilmesinin, istikbalde telafisi imkânsız zararlar ve-
de ile en mükemmel şekilde yaratıldığını, maddi ve receğini, memleket ve milletin başına anarşistlerin
mânevî pek çok duygularla bezetildiğine dikkat çe- musallat olacağını, o zamanın yetkililerine mütead-
ker. Ona çok geniş ve umumi bir istidat ve kabiliyet dit defalar söylemiştir.
verildiğini, onda nihayetsiz arzuların bulunduğunu
hesaba katar. Hepsinden önemlisi, kâinatın sahibi bu- 9- Fen ve din ilimleri birlikte verilmelidir
lunan Allah’a muhatap olma keyfiyetini göz önünde
bulundurur. Maddi ve mânevî cihetiyle onu bir bütün Bir memleketin huzur içinde kalkınması için
olarak değerlendirir ve şöyle bir yaklaşımda bulunur: gençlere hem fen ilimleri ve hem de din ilimleri birlik-
te verilmelidir. Bediüzzaman, bunu şöyle ifade eder:
“İnsan zaiftir, belaları çok... Fakirdir, ihtiyacı pek
ziyade... Acizdir, hayat yükü pek ağır... Eğer, Kadir-i “Vicdanın ziyası, ulum-u diniyedir, (dini ilimler-
Zülcelal’e (Cenab-ı Hakka) dayanıp tevekkül etmez- dir) aklın nuru, fünun-u medeniyedir (fen ilimleri).
se ve itimat edip teslim olmazsa, vicdanı dâim azap İkisinin imtizaciyle (birleşmesiyle) hakikat tecelli
içinde kalır. Semeresiz meşakkatler (sıkıntı ve zah- eder. O, iki cenah ile talebenin himmeti pervaz eder
metler), elemler, teessüfler onu boğar. Ya sarhoş veya (kanatlanır). İftirak ettikleri (ayrıldıkları) vakit, birin-
canavar eder”. cisinde taassup, ikincisinde hile ve şüphe tevellüd
eder (doğar).”
Böyle ruhî yapıya sahip bir insan, hem geçmiş,
hem de gelecekle alakadar olacaktır. Nitekim bunu da Bu yönüyle gayemiz, eğitiminde, ferdi Allah'a
şu şekilde ifade eder: muhatap etmeyi, ona dünya ve âhiret saadetinin
yollarını, Müslümanlar arasında vahdet, uhuvvet, te-
“Geçmiş zamanın elemleri ve gelecek zamanın sanüt ve muhabbetin te'sis ve teminini esas almak
korkuları herbir lezzetin dahi elem-i zevali (lezzetin olmalıdır. Yoksa, alfabenin harfleri arasında gençle-
gitmesiyle bıraktığı elem) onun zevklerini bozuyor.” ri tarif edecek, kuşakları adlandıracak, sapkınlıkları
tesmiye edecek pek çok harfi arar dururuz. Yeniden
7-İnsanın bütün maksadı dünya hayatı olmama- bir silkinişle, eğitimde en önemli rehberler olan öğ-
lı, ahiret nazara verilmeli
retmenlere gereken değeri ve desteği vererek, gele-
Bu kadar ince duygu ve düşüncelerle bezetilen, ceğin teminatı olan çocuklarımızı sevgi ve şefkatle
maddi ve mânevî en güzel şekilde yaratılan insanın, terbiye ederek ve üçlü saç ayağının en önemlisi olan
sadece dünya hayatını esas maksat yapması halinde aileyi de işin içine dahil ederek genlerimizde var olan
Allah’a muhatap olamayacağına dikkat çekilir: bütün milli ve manevi seciyeleri yeniden yeşertmek
mümkün… Ahsen-i takvim’de yaratılan, Eşref-i Mah-
“Ahsen-i takvim suretinde (en güzel şekilde) lukat olarak biz öğretmenlere emanet edilen yavrula-
yaratılan insan, hayat-ı dünyeviyeye hasr-ı fikr etse rımızın elinden tutmak, gönlüne dokunmak, hedefine
(bütün hissiyatiyle dünyaya yönelse), yüz derece koşturmak bizim gayretimize bakıyor. Gayret bizden,
sermayece hayvandan yüksek olduğu halde, yüz de- tevfik Allah’tan.
Kasım 2022 37