Page 43 - Temmuz 2022
P. 43

bahattin Eyüboğlu, Aşık Veysel ve Ruhi Su gibi önemli  şam  döngüsünü  zorlayarak  geliştirmek yerine,  doğ-
            sanatçılar da öğretmenlik yapmaktaydı.            duğu  topraklarda  geliştirip  modernleştirmek,  kendi
                                                              kendine  yetebilmesini  sağlamanın  yanında  yetişmiş
                 Tarımı  ve  çiftçiliği  modern  tekniklerle  bilimsel   mezunları ve çevresine attığı tohumlarla önemi tartı-
            uygulamalarla  gerçekleştirerek  ürün  haline  getirip   şılmaz bir değerdir.
            satma  fırsatıyla  ziraatı  meslek  haline  getirmeyi  he-
            defleyen sistemde, üretilen ürünün fazlası kooperatif-  O devir ki eğitim-fikir adamlarının asıl mevzu ve
            ler aracılığıyla halka sunuluyordu. Pazarören ve civar  bakış açısı (sömürüye karşı verilen savaştan çıkmış fi-
            köylerden  gelen  halk  bu  kooperatiflerde  ürünlerini  kir adamı bakışı); “Köy meselesi bazılarının zannettiği
            satabiliyordu.  Ticarethaneler  enstitünün  çevresinde  gibi, mihanikî (kendiliğinden) bir suretle köyün kalkın-
            gelişmeye ve bölgeyi kalkındırmaya başlamıştı.    ması değil, manalı ve şuurlu bir şekilde, köyün içten
                                                              canlandırılmasıdır.  Köy  insanı  öylesine  canlandırıl-
                 Tüm  bunların yanında  karma  eğitim  sistemi  ile   malı ve  şuurlandırılmalı  ki,  onu  hiçbir  kudret, yalnız
            kız-erkek öğrencilerin birlikte eğitim görmesi, kadının   kendi hesabına ve insafsızca istismar etmesin. Köyün
            aile içinde öneminin farkında olunduğu modern eği-  sakinlerine köle ve uşak muamelesi yapılmasın...” di-
            tim modeline uygun bilinçli toplum yetiştirme arzusu-
            nun da en önemli göstergesiydi.                   yen Tonguç’un özetlediği bu şuurdu.
                 Pazarören Köy Enstitüsü eğitimine 27 Ocak 1954   Kaynaklar
            tarihinde çıkan 6234 sayılı kanun ile İlköğretmen Oku-    ‣ Pazarören Köy Enstitüsü’nün Sosyo-Mekânsal Etkilerinin
            lu’na  dönüştürülene  kadar  devam  etti.  1989  yılına
            gelindiğinde ise Anadolu Öğretmen Lisesi olarak adı   Değerlendirilmesi Üzerine Bir Kırsal Tarih Araştırması, Seda
            değiştirildi.  Günümüzde  Anadolu  Lisesi  olarak  yeni   ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU.
            yapılan  betonarme  bina  kullanılmaktadır.  Köy  Ensti-    ‣ Pazarören Anadolu Lisesi arşivi.
            tüsü binaları uzun süredir kullanılmadığından bugün     ‣ Çifteler Köy Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), Murat BURGAÇ.
            yıkılmaya yüz tutmuştur.
                                                                ‣ Köy Enstitülerinde Bir Öncü: Özgün Arşivi Işığında Göl Köy
                 Milli Eğitim Bakanlığı verilerine göre 1946 yılına   Enstitüsü (Doktora Tezi), Gülşah TEZER.
            kadar  köylerdeki  öğretmen  açığını  kapatan,  16400
            öğretmen, 7300 sağlık memuru ve 8756 eğitmen ye-    ‣ Toplumsal Tarih Dergisi, Nisan 2001.
            tiştiren Köy Enstitüleri; kırsalı şehirle karşılaştırıp ya-

























                                             Köy Enstitüleri ve Kuruluş Tarihleri


                                                                                              Kasım 2022  41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48