Page 40 - Temmuz 2022
P. 40

KAYSERİ’NİN GAZ



            LAMBASI PAZARÖREN


            KÖY ENSTİTÜSÜ



              Akgül ZOR
              Rest. Uzm. Y. Mimar



                 Eli silah tutan herkesin “Ya İstiklal Ya Ölüm” sö-  ğunu  (%80)  köyler  oluşturuyordu.  Osmanlı  İmpara-
            zünün  hakkını  vererek  savaştığı,  vatan  bütünlüğünü   torluğu’nun  çöküş  devrinde,  köylerde  bakımsızlık,
            koruma, tam bağımsızlık ile var olma mücadelesinin   asayişsizlik ve her türlü soygunculuk baş göstermişti.
            destanı  olan  Kurtuluş  Savaşı  sonrası  Anadolu,  yüz-  Yüzyıllar boyunca ezilen hep köylü olmuştu. Bu ne-
            yıllar  sonra  tekrar  yeni  bir  ülke  kurma  mücadelesi   denle Anadolu’da kurtuluş mücadelesini başlatan da,
            içerisindeydi. Ülke nüfusu, 1927 yılında yapılan nüfus   bu uğurda can veren de kaderini yenmeyi ülkü edinen
            sayımında  şehir  ve  kasabalarda  2.223.240,  köylerde   de köylü olmuştu. Bunun bilinciyle yola çıkılan bir eği-
            11.424.930 kişi olmak üzere yaklaşık 13 milyona geri-  tim sistemi oluşturuldu.
            lemiş,  toplumun  %7-8’i  okur,  %1’i yazar  durumdaydı.
            Elde avuçta olan kaynakların tümü savaşa harcanmış-   Saffet Arıkan’ın Milli Eğitim Bakanı ve İsmail Hak-
            tı. Yeniden ayağa kalkıp ülkeyi çağdaş medeniyetler   kı  Tonguç’un  İlköğretim  Genel  Müdürlüğü  görevine
            seviyesine çıkarıp halkın hak ettiği yaşam koşullarına   vekâleten atandığı 1935 yılına kadar, gerek uzmanla-
            erişmesi  için yol  haritaları  belirlenmeliydi. Topyekûn   rın hazırladığı raporlar gerekse eğitim-öğretimde ya-
            kalkınma modeli benimsenerek sanayi, ticaret, sağlık,   pılan girişimler vasıtasıyla, öncelikle Türkiye’de oku-
            tarım ve eğitim gibi en önemli yapı taşları için köylü   ma-yazma oranını yükseltmek ve ilköğretimi köylerin
            kentli ayırmadan gerekli ilerleme modelleri belirlen-  tamamı  dâhil  ülkenin  dört  bir  yanına  hızla  yaymak
            meye başlandı. Tam da burada 1924 yılında çıkarılan   amacıyla eğitim alt yapıları oluşturuldu.
            Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitim birliği sağlanarak   Köy  eğitim  modelinin  kurucusu  ve  en  önemli
            tüm  eğitim  kurumları  Maarif Vekilliği’ne  (Milli  Eğitim   ismi olan İsmail Hakkı Tonguç’un köy eğitimi üzerine
            Bakanlığı)  bağlandı.  Bu  kanun  ile  eğitim  sistemi  tek   düşünceleri ve çalışmaları kendi hayatından izler de
            bir  çatı  altında  toplanıp  tüm  halka  eşit  eğitim  hakkı   taşımaktaydı.  Henüz  çocuk  yaşta  iken  yaşadığı  bazı
            tanınması,  eğitim-öğretimde  bütünlük  sağlanması   olaylar,  onun  eğitim-öğretim  fikrine  ilişkin  görüşle-
            amaçlandı. Bununla beraber halkın okuma-yazmasını   rinin oluşmasında etkili olmuştu. Bu olayları Tonguç
            kolaylaştırmak amacıyla harf inkılabı gerçekleştirildi.
                                                              şöyle anlatır:
                 Peki,  eğitime  nereden  başlanmalıydı?  Eğitimin   “…Silistre  rüştiyesini  bitirdim.  Okumak  için  İstan-
            kitlesi  kim  olmalıydı?  Programı  nasıl  olmalıydı?  Bu   bul’a gitmeyi tasarlıyorum. Babam buna taraflı görün-
            soruların cevabı için Avrupa’dan eğitim uzmanları ça-  müyor. Ne zaman evimizde bu mesele söz konusu olsa
            ğırılarak yeni eğitim sistemi için değerlendirmeler-ra-  o: «-Canım amcanı yıllar boyunca İstanbul’da okuttuk;
            porlar alındı. Türkiye’den de eğitimciler aynı zamanda   pek çok para harcadık. Ne oldu sanki? Hem hiçbir şey
            Avrupa’ya gönderilerek incelemeler yaptırıldı.
                                                              bilmiyor, hem de bizim yaptığımız köy işlerini yapmaya
                 Şu  aşikârdı  ki;  genel  nüfusun  büyük  çoğunlu-  yanaşmıyor; aylak dolaşan bir hazır yiyici. Sen de onun
                                                              gibi olup geleceksin, sana sermaye verelim de ticaret


             38    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45