Page 29 - Temmuz 2022
P. 29

I








                 İlim kendini bilmektir. İlimin bilim ile şeklî ilişkisi  birine  bir  şey  öğreten,  öğüt  veren,  yol  gösteren
            benzersiz bir aliterasyonu, ifade ettiği derinlik itibariyle  ve  usta  demektir.  Okulda,  üniversitede,  toplumsal
            de  misilsiz  bir  anlam  ilişkisini  örnekliyor.  Bu  ayrı  bir  hafızanın  tezahürü  camide,  hastanede,  sahnede  dahi
            zenginlik. Ama en evvel, anlamla akla, manayla kalbe  “hoca” namı, bilen kişiye atfedilir. Bilmek, bilgisini arz
            yol buluyor. İlim denilen bilmek işidir. O, öyle bilmek de  etmek,  genel  kabulle,  resmi  prosedürle  öğretmenin
            değil. En evvel kendini bilmektir. Kişi kendini nasıl bilir?  iş  prensibine  ilişkin  genel  algıyı  ifade  eder.  Bir  harf
            İlk  çağ  düşünürlerinin  düşünüş  zenginliğinde  beliren  öğretenin  kölesi  olacak  şuur,  hocanın  şahsına  olan
            bu soruyu tarihsel derinliğinde irdeleyelim.  Aristoteles  yalın bir hürmeti değil, ilme olan rağbeti nazara verir.
            kişinin  kendini  bilmesini  bir  bilgelik  hareketi  olarak  Bizde  öğretmen  de  ilme  duyulan  hürmetten  ve  o
            görüyor.  Sokrates  kendini  bilmeyi  kendini  anlatmanın  engin  muhabbetten  nasibini  alır.  Öğretmen;  ilmi,
            ilk yolu olarak ifade ediyor. Kişinin özünden hareketle  mesleğin  kattığı  saygın  kişiliği,  akîl  iradesi,  öngörüsü,
            eşya, olay ve değerlere, olgu ve kuramlara ilişkin olanı,  fikir zenginliği ile bu itibarın haklı temsilcisidir. Birçok
            kendi  zaviyesinden  olduğu  şekliyle  değerlendirmesi,  toplumda  öğretmen,  bir  iş  protokolünün  tarafı
            kişinin  kendini  bilmesi  anlamına  geliyor.  Kendini  mesabesinde bilinir. Bizde anne babadan sonra gelen,
            bilen, kendinden olan ve kendi dışında kalanı da bilir.  ölene  kadar  hoca  olan  adeta  aileden  gibidir.  Okullar
            Bu  farkındalık  hali  değer  yargısı  oluşturma  yetkinliği  ilmin  şubesi,  irfanın  hanesi,  bilinçli  kültürlenmenin
            kazandırıyor  insana.  İslam  peygamberi  Hazreti  adresi,  yaşam  ve  aktarım  yerleridir.  Öğretmeni  aziz
            Muhammed  “Ben  güzel  ahlakı  tamamlamak  üzere  kılan, okulu kutsal yapan ilime olan hürmettendir. İşini
            gönderildim”  buyuruyor.  Güzel  ahlak  enfüse  bakıyor.  iyi  bilen  öğretmen  yanlışı  öğretemez,  fena  işe  örnek
            Kişinin ahlakı, kişinin özüne… Kendisi için istemediğini  olamaz. Aklın, hikmetin, irfanın numune-i imtisali, işinin
            başkası için de istememek, kendini bilmenin bir başka  erbabı öğretmen kendini bilir, özünü bilir.
            mertebesi,  güzel  ahlakın  meyvesi  oluyor.  İnsandan
            beklenen  erdem,  kendini  tanıması  ile  başlıyor.  Ne   Üstün  kabiliyetler,  sanatta,  zanaatta  beceriler,
            olduğunu bilmesi ile neyim demesi, niceyim, ne içreyim   ustalıklar,   ilmin   izharı,   bilginin   icadıdır.   Yerel
            sorularına  cevap  araması  ile…  Eylemlerimizin,  bakış   deyişlerimizde  “usta”  bilginin  kişiye  kattığı  sosyal  bir
            açısı  ve  değer  yargılarımızın  kıymet  kazanmasında   rütbeyi  ifade  eder.  Usta,  öğretendir.  Çırağa,  kalfaya
            bu  soruların  kılavuz  etkisi  olduğuna  şüphe  yok.  Bir   öğretmendir,  bildiğini  bildirendir.  Avanos’ta  çanak,
            çocuk,  annesine  neden  yardım  etmesi  gerektiğinin   Bünyan’da  halı,  Oltu’da  taş  ustaları,  Kütahyalı  çinici,
            cevabını, iyi olmak, sevilmek, takdir görme duygusunu   sepetçi,  derici,  çömlekçi,  bakırcı  ve  daha  çokları  el
            yaşamak  için  gerçekleştirdiği  şeklinde  biliyor.  Fıtrat   sanatı  maharetleri  ile  bildiğimiz  eşsiz  rezervlerimiz,
            yalan söylemez der eskiler. İnsan özünde iyidir. Ahlakla   kültür  zenginliklerimizdir.  Sanayide,  atölyede,  fırında,
            belirlenmiş  değer  yargılarına  göre  verilecek  aile   berberde  usta  gerek;  çatıda,  duvarda,  fayansta,
            terbiyesi  kendini  bilmenin,  iyiye,  güzele,  hayırlı  olana   elektrik-su işinde usta gerek, misalleri de kısa tutmak…
            teveccühün  bilinç  zirvesidir.  Erken  yaşlarda  başlayan   Ustalık ilim işi, ilme kıvam verme işidir. Zira yapan bilir,
            kendini  bilme  serüveni,  toplumsal  kabul  gören   bilen konuşur. Bazen ilmin insana kattığı izzet, kişinin
            değerlere  adanma  iradesi,  aile  eğitiminin  mayaladığı   ilmihali, eşya, olay ve olguya bakışı, engin bir edep hali
            bir olgunluk seviyesidir. Yunus’un deyişinin doğruluğu,   ile  kendini  gösteriyor.  Mahir  elleri,  alın  terleri,  ustalık
            köken derinliği, evrensel değerlerin en öz ifadesi olarak   işleri  ile  kültürün  aktarıcısı,  örfün  temsilcisi  Anadolu
            zikredilen her misalin nihai misyonudur esasen.   ustaları kendini bilir, özünü bilir.
                 İlim  kendini  bilmektir;  kişi  ne  kadar  çok  bilirse,   Kendini  bilmenin  bir  okulu  olmadığı  zamanların
            gerçekte  bildiklerinin  hiçliği  altında  küçülür.  Bilmek   dervişi Yunus, akademik hiç bir rutbenin kürsüsünden
            azmi, ilhamını, iştihasını, bilmeye açlığını, tevazuun bu   çağları aşarak kalplere intikal etmemiş. O dahi kendini
            şuur  halinden  alıyor.  Meşhurdur,  hiçbir  şey  bilmediği   bilmiş  ki  dünya  mirasının  ortak  değeri,  insanlığın
            ifade edilen dervişe, “Sen ne bilirsin?” itabı, “Haddimi   evrensel bilgesi olmuş. Son söz olarak; gönüller vav da
            bilirim!” cevabı ile ilimle pişen benliğin dersini veriyor.   yansın, Yunus’tan akıllarda bir elif kalsın...
            Daha  ne  veriyor?  İlmin  izzetini,  kıymetini  muhafaza
            etmenin,  onu  her  yerde  sarf  etmeyip,  vakarını,   Dört kitabın mânâsı
            ciddiyetini  korumak  gerektiğinin  dersini  veriyor.  Çok   Bellidir bir elifte
            bilenin  bilmekten  en  büyük  nasibi  haddini  bilmek
            oluyor. Bilmeyen daha niye okuyor?                    Sen elifi bilmezsin

                 Türk  Dil  Kurumu  sözlüğüne  göre  hoca  kelimesi   Bu nice okumaktır?



                                                                                              Kasım 2022  27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34