Page 32 - Mayıs 2023
P. 32
Mustafa BALABAN
Tomarza Fen Lisesi
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni
UMUT HEP OLMALI!
Yaşam serüveninizde ilk bayramınızı hatırlar mı- Bu satırlar benzer duygu ve düşüncelerle daha
sınız? Ya da ilk mutlu olduğunuz anı. Zordur, hayatta da uzatılabilir. Lakin şubatın soğuğunda yaşanan dep-
herşeyin ilkini hatırlamak. Ama insan genelde iki şeyi rem sonrası bazı çocuklar için, bir kısım yetişkinler için
hatırlar üzerinden çok zamanlar geçse de. Ya çok mut- bu bayramın adı hüzündür, burukluktur ve ıstıraptır
lu olduğu anları ya da derin acılar duyduğu zamanları. belki de. Geçenlerde bir iftar sonrası depremi yaşa-
yan bir muallimin ifadesi, tespiti konuyu öz bir şekilde
Çocuk için bayram bir yetişkinin zihnindeki ka- özetliyordu. Deprem anı ile ilgili durum ve duygularını
dar oluşmamıştır. Şayet psikoloji diliyle ifade edersek paylaştıktan sonra, düzen nasıl bir şeymiş onu gördük
bir şema yoktur henüz çocuğun belleğinde. Onun için dedi. Hani herkesin bir düzeni vardır işi, okulu, ailesi,
parça parçadır bayram sahneleri. Hatta anlıktır, diyebi- aile fertlerinin meşgalesi, evi, evde yaşamı… Ne zaman
liriz. Babayla namaza gittiği; annenin en leziz tatlıları ki insan düzenini kaybeder, o zaman kıymetini anlıyor
yaptığı, sevdiği bir büyüğün en büyük harçlığı verdiği, dedi.
arkadaşları ile ev ev şeker topladığı onu tattığı anlardır,
anılardır. Bu ve benzeri olay ve olgularla çocuk, o çer- …
çeveyi oluşturur.
Bayram telaffuz ediliyordu her yerde çadırda,
Çocuğun zihninde bayram aşama aşama oluşur sokakta, sosyal medya da. Zarife ise sevinemiyordu.
. Arife, bayram hazırlıkları, bayram namazı, kurban ve Depremde evleri yerle yeksan olmuştu çünkü. Artık
bayramlık diye tavsif edilen kıyafetler, ayakkabılar; tat- çadırda yaşıyorlardı. Tek tesellileri birincil dereceden
lılar, şekerler ve muhtelif ikramlar bayram tasavvuru- kimseyi kaybetmemiş olmalarıydı. Soğuk günler geri-
nu oluşturur. Kurban bayramı ise kınalı koçlar, koyun- de kalmıştı ama ruhları hâla ısınamamıştı. Liseye ge-
lar, kasaplar, paylar; ziyafetler, ziyaretler. Mahalleden çen dönem başlamıştı, yeni yeni liseli olmanın keyfini
uzaklara gitmeler, bir şehirden başka bir şehire uzun yaşıyordu. Ailesi artık daha anlayışlı davranıyor, duy-
seyahatler, tatiller gu ve davranışlarına değer veriyordu. Yeni arkadaşlar
edinmiş, mahalleden biraz daha uzaklaşmıştı. Bende
Çocuklar için bayram geceleri daha bir uzundur. büyüdüm, genç kız oldum, işlerimi kendim halledebi-
Yeni kıyafetlerin giyileceği, kayda değer harçlıkların liyorum diyordu… Lakin ikinci dönem olmadan deprem
verileceği, yeni evlerin keşfedileceği, renkli çikolatala- olmuştu. Artık okulu, kitapları, arkadaşları, öğretmen-
rın tadılacağı… Sabah namazı ile başlayan evdeki hare- leri yoktu ya da bir müddet olmayacaktı. Çadırkent’te
ketlilik. Daha gözleri açılmadan abdestlerin alınışı, an- konteyner okullar açılmış görevli, gönüllü öğretmenler
nenin haydi deyişi… Dışarda yeni yeni şafağın sökmesi. seferber olmuştu. Derslere, sosyal ortama uyum sağla-
Babanın erkek kardeşlere haydi geç kalmayalım, diye maya çalışıyor, azıcıkta olsa toparlanıyordu. Ama yarın
kapıdan seslenişleri. Kızların anneleri ile mahmur mah- bayramdı.
mur evi toparlamaları. Ramazan bayramı sabahı, uzun
bir aradan sonra mükellef bir kahvaltının hazırlanışı… Nasıl olacaktı? Artık evleri, okulları, ortamları yok-
Kurban bayramı ise kurbanın etiyle midenin bayram tu. Kardeşlerine baktı. İkisi de daha çok küçüktü. An-
etmesi için sabırla bekleyişler. ne-babası bir şekilde yeni kıyafetleri temin etmiş, on-
30 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ