Page 45 - Mart 2023
P. 45
Dünyanın çeşitli yerlerinde ve SA’da 4. Öğretmenlere her sene için bir yurt
görev yapan öğretmenlerin çeşitli sorunlar- dışı aylık ücreti miktarınca Türkiye’ye ulaşım
la karşılaştığı bilinen bir gerçektir. Bu durum desteği, iki yurt dışı aylık ücreti miktarınca
çeşitli eğitim sendikalarının (Türk Eğitim Sen, kira yardımı sağlanmalıdır.
2008; Eğitim Bir Sen, 2010), çeşitli internet
sitelerinin ve hatta köşe yazarlarının (Güçlü, 5. Türkiye’deki uygulamaların aksine
2008) zaman zaman gündeme getirdiği ko- yurt dışında görev yapan öğretmenler “kurs
nulardan biridir. Bununla birlikte yurt dışında yönergesi”ne bağlı olarak “ücretli” kurs dü-
görev yapan öğretmenlerin sorunlarını ele zenleyememektedirler. Türkiye’deki öğren-
alan Yusuf Bahri GÜNDOĞDU Hocamızın dı- cilere göre pek çok yönden dezavantajlı du-
şında çok kapsamlı bir araştırmaya rastlan- rumda bulunan Türk okulu öğrencileri kurs
mamıştır. Yusuf Bahri GÜNDOĞDU Hocamız, hakkından mahrum bırakılmamalıdır. Ayrıca
bu araştırmasında elde ettiği veriler ışığında Türk okullarında yabancılar için Türkçe kursu
öne çıkan bazı sorunlara çeşitli çözüm öneri- açılabilmelidir.
leri getirmiştir. Bunları birkaç yerde güncel-
leme yaparak şu şekilde sıralamak mümkün- 6. Genelde eylül ayı içerisinde ve bazen
dür: eğitim-öğretim devam ederken göreve baş-
layan öğretmenlerin yurt dışı göreve başlama
1. Öğretmenlerin gerek göreve başla- tarihi 1 Temmuz olmalıdır.
madan önceki “uyum seminerleri”nde ge-
rekse yurt dışı görevleri süresince eğitim ve 7. Yakınlarından ve ülkesinden uzakta
bilgilendirilmelerine özen gösterilmelidir. görev yapan öğretmenler Türkiye’de olduğu
Göreve başlayacakları ülkedeki yaşam ko- gibi “ücretli” iki ay yaz tatili ve iki hafta ara tatil
şulları, bu ülkedeki hak ve sorumlulukları, yapabilmelidir.
özellikle yurt dışı öğretmenlik konusundaki 8. MEB’in öğretmenlere sunduğu sağlık
özlük hakları öğretmenlere yeterince anla- imkânları iyileştirilmelidir. Öncelikle sadece
tılmalı ve bu konuda yazılı/görsel doküman öğretmene sağlanan sağlık sigortası imkânı,
sağlanmalıdır. ( Suudi Arabistan Türk Okulla- eş ve en az iki çocuğu da kapsayacak şekilde
rında Görev Yapan Öğretmenlerin Sorunları, genişletilmelidir. C tipi olan sağlık sigortaları
144 Millî Eğitim, Sayı 201, Kış/2014)
A tipi sağlık sigortalarına dönüştürülmelidir.
2. Okulların fizikî ve teknik koşulları iyi- Öğretmenlerin peşin olarak yaptıkları sağ-
leştirilerek hem eğitim-öğretim için uygun lık harcamaları, pek çok prosedürden sonra
ortamlar hazırlanmalı hem de Türkiye Cum- 1-2 yılı bulan süreler içerisinde öğretmenlere
huriyeti’ni en iyi şekilde temsil eden kurum- geri ödenmektedir. Geri ödemelerin Dışişleri
lar oluşturulmalıdır. Suudi Arabistan’ın özel Bakanlığı bütçesinden Büyükelçilik tarafın-
koşulları da dikkate alınarak okul planlaması dan yapılması hem prosedürleri azaltacak
içerisinde geniş bahçe alanları ve spor sa- hem de geri ödemelerin kısa sürelerde yapıl-
lonları üzerinde önemle durulan konulardan masını sağlayacaktır. ( Yusuf Bahri Gündoğdu
olmalıdır. Millî Eğitim, Sayı 201, Kış/2014 145) (Ayrıca şu
anda orada ikamet eden öğretmenlerin aile
3. Öğretmenlerin görevleri süresince efradından kişi başı aylık 400 SAR kelle vergi-
yaşadıkları dil sorunu dikkat çekmektedir. Yö- si alınmakta olup, 5 nüfuslu bir aile için olduk-
neticiler başta olmak üzere görevlendirilen ça ciddi bir yekün teşkil eden bu uygulama
öğretmenlerin genel öğretmenlik yeterlikleri için ya devletler arası girişimle yada maddi
yanı sıra dil yeterlikleri de dikkate alınmalıdır. destekle bu soruna bir çözüm bulunmalıdır.)
Mart 2023 43