Page 44 - Mart 2023
P. 44

Bu  amaçla  MEB,  yurt  dışında  yaşayan   (REM)  bağlı  olarak  eğitim  vermekte,  MEB’in
                           Türk vatandaşlarının  çocuklarının  eğitim  ihti-  ve  Riyad  Büyükelçiliğinin  himayeleri  altında
                           yacını karşılamak amacıyla öğretmen gönder-  bulunmaktadır. Bu anlamda Türk okulları Tür-
                           mektedir.  Suudi  Arabistan  gerek  okul  sayısı   kiye’deki “resmi okul” statüsünde değerlendi-
                           gerekse öğretmen ve öğrenci sayıları itibariy-  rilebilir. Ancak SA Krallığı açısından bu okullar,
                           le yurt dışındaki en önemli merkezlerden biri   SA Eğitim ve Öğretim Bakanlığı Özel Okullar
                           konumundaydı.  Zira  SA’nın  8  ayrı  kentinde  8   Genel Müdürlüğüne  bağlı olarak ülkede ya-
                           farklı okul T.C. Millî Eğitim Bakanlığı ve Riyad   şayan Türk toplumu tarafından kurulmuş “özel
                           Büyükelçiliği himayelerinde Türk vatandaşla-  okul” statüsündedir. Bu çerçevede velilerden
                           rına eğitim hizmeti vermekteydi (Mekke, Me-  okul yönetim kurullarının belirlediği miktarlar-
                           dine,  Cidde,  Riyad,  Dammam,  Tebük,  Taif  ve   da ücret alınmaktadır. Cidde Uluslararası Türk
                           Abha). MEB’in ilgi ve görev alanında bulunan   Okulu  ve  Tebük  Türk  okulu  mülk,  diğerleri
                           hiçbir  ülkede  bu  sayıda  müstakil  Türk  okulu   ise kiralama usulüyle kullanılmaktadır. Tebük
                           bulunmamaktaydı.  Her  ne  kadar  Katar  Krizi   Türk Okulunun mülk olarak yapılmasında, ora-
                           ve Cemal Kaşıkçı cinayetleri sebebiyle iki ülke   da ikamet eden İş adamı Rüstem YILDIRIM Be-
                           arasında  geçici  bir  gerilim  yaşanmış  ve  bu   yefendinin çok üstün  gayretlerine şahit olduk.
                           durum Suudi Arabistan’daki  Türk Okulları’nın   Rabbim  kendilerinden  ebeden  razı  olsun  in-
                           kapanmasına  sebep  olmuşsa    da  2022-2023   şallah.Okul yönetim kurulları tarafından tespit
                           Eğitim Öğretim yılı itibariyle Riyad, Cidde, Te-  edilen  ve  Büyükelçilik  tarafından  onaylanan
                           bük, Taif, Dammam ve Abha’da Türk Okulları   yıllık  aidat  ücretleri  birinci ve  ikinci  dönemin
                           yeniden eğitim öğretime başlamış, Mekke ve   başında  iki  taksit  halinde  ödenebilmektedir.
                           Medine’de ise okul açma gayretleri tüm hızıy-  Okul yönetimleri tarafından maddi yetersizliği
                           la devam etmektedir.                      belirlenen veliler (%3’e kadar), bu ödemeden
                                                                     muaf  tutulabilmektedir.  SA  Türk  okullarında
                                SA’da bulunan Türk okulları -küçük de-  ihtiyaca  bağlı  olarak  anasınıfı,  ilköğretim  ve
                           taylar dışarıda tutulursa- tümüyle Türk eğitim   lise  düzeyinde  eğitim  verilmektedir.  Türkiye
                           sistemini  uygulamaktadır.  Her  şeyden  önce   ile  paralel  olarak  2010–2011  öğretim  yılı  iti-
                           bu okullarda görev yapan öğretmenler Türki-  bariyle  liseler  Anadolu  lisesine  dönüştürül-
                           ye’den gelmektedir. Türkiye’de en az beş yıllık   müştür. Riyad ve  Cidde Türk okullarında açık
                           tecrübeye sahip öğretmenler yurt dışı öğret-  ilköğretim  ve  açık  lise  hizmeti  de  verilmek-
                           menlik sınavına girmekte ve en başarılı olanlar   tedir. 2012–2013 öğretim yılından itibaren Ri-
                           MEB tarafından 5 yıla kadar bu okullarda gö-  yad, Cidde, Mekke ve Medine Türk okullarında
                           revlendirilmektedir.  Aynı  şekilde  bu  okullar-  genel  ortaokul/lise  programına  ilave  olarak
                           da Türkiye’nin  öğretim  programları  uygulan-  imam-hatip ortaokulu/lisesi programı da açıl-
                           makta, ders kitapları Türkiye’den gelmektedir.   mıştı.  Zannederim  tüm  okullarımızın  açılma-
                           Akademik takvim Türkiye ile aynı işlemektedir.   sıyla, kaldığı yerden devam edecektir inşallah.
                           Bu  okullarda  eğitim Türkiye’den  farklı  olarak   Türk vatandaşlarının gayretleri sonucu açılan
                           haftanın ilk iş günü olan pazar başlamakta ve   ve ihtiyaca göre yıllar içerisinde sayıları artan
                           perşembe günü sona ermektedir. Suudi Ara-  bu okullar Türk vatandaşları açısından büyük
                           bistan’daki  düzenlemeye  bağlı  olarak  cuma   bir öneme sahiptir. Bu okullar SA’da yaşanan
                           ve  cumartesi  günleri  hafta  sonu  tatili  yapıl-  vatandaşlarımız  için  birleştirici  bir  unsur  ola-
                           maktadır.  SA  Eğitim ve  Öğretim  Bakanlığının   rak  değerlendirilebilir.  Türkiye’deki  yerleşik
                           isteği  doğrultusunda  Arapça  seçmeli  ders   düzenini bozarak yabancı bir ülkeye gelen öğ-
                           olarak okutulmakta, SA’nın tarihi ve kültürüne   retmenler, SA’daki öğrencilerin Türk kültürünü
                           dair  çeşitli  bilgiler verilmektedir.  SA’da  bulu-  tanıması,  yaşaması  ve  yaşatması  anlamında
                           nan  Türk  okulları  Riyad  Eğitim  Müşavirliğine   önemli bir görev icra etmektedirler.



             42    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49