Page 43 - Mart 2023
P. 43

Saygıdeğer  okurlarım  bu  duygusal  gi-  ka’da,  200.000’i  Orta  Doğu’da,  150.000’i  de
            rişten sonra, eğer müsaade  ederseniz Suudi   Avustralya’da olmak üzere 5 milyon civarında
            Arabistan’daki eğitim durumu hakkında ma-  Türkiye  Cumhuriyeti  vatandaşı  yabancı  ül-
            lumatı olmayan  kıymetli okurlarım için biraz   kelerde yaşamaktadır.  Suudi Arabistan  (SA),
            bilgi vererek giriş yapayım: 2013-2018  yılları   Orta Doğu’da yaşayan Türk vatandaşları için
            arasında  Riyad  Büyükelçiliği  Cidde  Başkon-  önemli bir merkez durumundadır. Çalışma ve
            solosluğuna  bağlı  Cidde  Uluslararası  Türk   Sosyal Güvenlik Bakanlığının verilerine göre
            Okulu’nda  öğretmen  olarak  görev  yaptım.   Suudi Arabistan’da görev yaptığım 2013-2018
            Görev yaptığım dönemde Türk vatandaşları-  döneminde    115.000  Türk  vatandaşı  yaşa-
            nın çabalarıyla kurulmuş, MEB ve Riyad Bü-  maktaydı. Suudi Arabistan dünya genelinde
            yükelçiliği himayelerinde eğitim veren 8 Türk   Türk vatandaşlarının en çok bulunduğu be-
            okulu  bulunmaktaydı.  Tümüyle  Türk  eğitim   şinci ülke konumundadır. Kendi ülkelerinden
            sisteminin  uygulandığı  bu  okullarda  tarihi   uzak, yabancı topluluklar içerisinde yaşayan
            itibariyle  MEB  tarafından,  Bakanlıklar  Arası   Türk vatandaşlarının birtakım sorunlarla kar-
            Ortak  Kültür  Komisyonu  onayıyla    gönderi-  şı  karşıya  gelmesi  muhtemel  bir  durumdur.
            len  yaklaşık  400  öğretmen  görev  yapmak-  Başta  eğitim  olmak  üzere  istihdam,  siyasi
            taydı. Ayrıca 6000 civarında  öğrenci eğitim   haklar, yabancılara yönelik ayrımcılık ve ön-
            almaktaydı.  Cidde  özelinde  80  Öğretmen   yargılar, yabancı düşmanlığı, asimilasyon ve
            ve 2000 öğrencisi vardı.  Görevde olduğum   kimlik dejenerasyonu,  yurt dışındaki vatan-
            yıllarda  öğretmen  arkadaşlarla  yaptığımız   daşların  karşılaştığı  sorunlardan  bazılarıdır.
            fikir alış-verişinden edindiğim kanaate göre,     Yurt  dışında  yaşayan  Türk  vatandaşları,  bir
            öğretmenlerin  Suudi  Arabistan’ı  tercih  et-  yandan yaşadıkları ülkelerdeki sosyal ve kül-
            melerindeki en önemli faktör “kutsal mekân-  türel  yapıya  uyum  sağlamaya  çalışırken  bir
            lar”dı.  Her  ne  kadar  öğretmen  arkadaşlar   yandan da kendi kültürel değerlerini koruma-
            görev  yaptıkları  okulların  “fiziki  koşulları”nı   ya  çalışmaktadırlar.  Vatandaşlarımızın  “millî,
            eğitim-öğretim  için  yeterli  bulmasa  da,    en   ahlakî, insanî, manevî ve kültürel değerlerini”
            çok  “sağlık”la  ilgili  konularda  sıkıntı  yaşasa   benimseyip geliştirmesi, millî eğitimin genel
            da,  manevi  iklimin  güneşinin  doğduğu  bu   amaçları arasında yer almaktadır (1739 sayı-
            mübarek beldede beş yıl rüya gibi bir hayat   lı kanun, 2. madde). Millî Eğitim Bakanlığının
            yaşamak,  hepsi  için  her  sıkıntıya  seve  seve   (MEB) deruhte ettiği bu misyon, yalnızca ülke
            katlanmaya değer bir teselliydi .         sınırları içindeki vatandaşları değil, her nere-
                                                      de olursa olsun tüm vatandaşları kapsamak-
                 Yurt  dışında  öğretmenlik  uygulama-  tadır.  Çalışmak  amacıyla  yurt  dışına  giden
            larının  başlama  hikayesi,  Ülkemizde  1960’lı   vatandaşların ve çocuklarının kendi kültürü-
            yılların başında Batı Avrupa’ya ve özellikle Al-  nü  benimsemesi,  koruyup  geliştirmesi  için
            manya’ya başlayan göç, 1974 yılından itibaren   gerekli  çalışmaları  yapmak  MEB’in  sorum-
            yön değiştirerek Kuzey Afrika, Orta Doğu ve   luluklarından biridir. MEB teşkilat yapısı içe-
            Körfez ülkelerine; Sovyetler Birliği’nin dağıl-  risinde  bu  sorumluluk  Avrupa  Birliği  ve  Dış
            masının ardından ise Rusya Federasyonu ve   İlişkiler Genel Müdürlüğüne verilmiştir. “Yurt
            Bağımsız Devletler Topluluğu’na yönelmiştir.   dışında bulunan vatandaşlarımızın ve çocuk-
            Yurt dışına yapılan bu göç, önceleri geçici bir   larının, millî ve kültürel kimliklerini koruyucu,
            durum (misafir işçi) olarak değerlendirilse de   yaşadıkları toplumla uyum içinde olmalarını
            çalıştıkları  ülkede  yaşamayı  ve  mümkünse   sağlayıcı ve eğitim düzeylerini yükseltici ön-
            vatandaşlık almayı tercih eden pek çok Türk   lemler” almak adı geçen Genel Müdürlüğün
            vatandaşı olmuştur. Halen yaklaşık 4 milyo-  önemli görevlerinden biridir (MEB, 2011).
            nu  AB  ülkelerinde,  300.000’i  Kuzey  Ameri-



                                                                                               Mart 2023  41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48