Page 45 - Mart 2022
P. 45
TIMSS ULUSLARARASI MATEMATİK VE FEN EĞİLİMLERİ ARAŞTIRMASI
TIMSS Değerlendirme Çerçeveleri
TIMSS matematik ve fen bilimleri değerlendirmeleri, katı-
lımcı ülkelerle işbirliği içinde geliştirilen kapsamlı bir öğretim
programına dayanmaktadır. Her sınıf düzeyindeki öğretim
programı çerçevesinin iki boyutu vardır; değerlendirilecek
konu kapsamını belirten öğrenme boyutu ve düşünme sü-
reçlerini belirleyen bilişsel boyutu. TIMSS Yeterlilik Düzeyleri
TIMSS Matematik Değerlendirme Çerçeveleri TIMSS uygulamasında öğrencilerin başarılarının dav-
ranış göstergelerini oluşturmak üzere dört farklı yeter-
Dördüncü Sınıf lik düzeyi tanımlanmıştır. Bu yeterlik düzeyleri sırasıyla
Öğrenme alanları Yüzdelikler alt, orta, üst ve ileri düzey şeklinde adlandırılmıştır.
Sayılar % 50 Yeterlik düzeyleri, öğrencilerin aldıkları puana göre
Ölçme ve Geometri % 30 matematik ve fen alanlarında neler yapabileceklerini
Veri % 20 somut olarak gösterilmesine imkân sağlamaktadır. Ta-
nımlanan yeterlik düzeylerinin taban puanları 400 puan
Sekizinci Sınıf ve üzerindedir. Puanı 400’ün altında olan öğrenciler ise
Öğrenme alanları Yüzdelikler alt düzeye erişemeyen öğrenciler olarak tanımlanmak-
Sayılar % 30 tadır.
Cebir % 30 Yeterlilik Düzeyi Taban Puanı
Geometri % 20 İleri düzey 625 puan
Veri ve Olasılık % 20 Üst düzey 550 puan
Bilişsel alanlar Yüzdelikler Orta düzey 475 puan
4. Sınıf 8. Sınıf Alt düzey 400 puan
Bilme % 40 % 35 TIMSS alt yeterlilik düzeyi, Birleşmiş Milletler’in “Sür-
Uygulama % 40 % 40 dürülebilir Kalkınma Hedefeleri”ne göre ulaşılması ge-
Akıl Yürütme % 20 % 25 reken en düşük yeterlilik seviyesi olarak kabul edilir.
TIMSS Fen Değerlendirme Çerçeveleri
Dördüncü Sınıf
Öğrenme alanları Yüzdelikler
Canlı Bilimleri % 45
Fiziksel Bilimler % 35
Yer Bilimi % 20
Sekizinci Sınıf
Öğrenme alanları Yüzdelikler
Biyoloji % 35
Kimya % 20
Fizik % 25
Yer Bilimi % 20
Bilişsel alanlar Yüzdelikler
4. Sınıf 8. Sınıf
Bilme % 40 % 35
Uygulama % 40 % 35
Akıl Yürütme % 20 % 30
Mart 2022 43