Page 44 - Mart 2022
P. 44
TIMSS ULUSLARARASI MATEMATİK VE FEN EĞİLİMLERİ ARAŞTIRMASI
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study)
ULUSLARARASI MATEMATİK VE FEN EĞİLİMLERİ ARAŞTIRMASI
HAZIRLAYAN TIMSS’in Uygulama Zamanları
Kayseri Ölçme Değerlendirme Merkezi
TIMSS 1995 yılında uygulanmaya başlamıştır. Dör-
Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması der yıllık dönemler hâlinde uygulanan araştırmaya ül-
(TIMSS), Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendir- kemiz, ilk kez 1999 yılında sekizinci sınıflar düzeyende
me Kuruluşu (IEA) tarafından dört yıllık periyotlarda katılmıştır.
gerçekleştirilen bir başarı izleme araştırmasıdır. 2022 TIMSS Geçmiş Döngüleri
yılında TIMSS’in pilot uygulaması yapılacaktır. Nihai
uygulaması ise 2023 yılında yapılacaktır. TIMSS, dör-
düncü ve sekizinci sınıf düzeyindeki öğrencilerin mate-
matik ve fen alanlarında kazandıkları bilgi ve becerilerin
değerlendirilmesine yönelik bir tarama araştırmasıdır.
Öğrenci başarısındaki eğilimleri izlemekte ve ülkelerin
eğitim sistemleri arasındaki farklılıkları belirlemektedir.
TIMSS’e dördüncü sınıf düzeyinde katılan ülkelerin
öğrencilerinin yaş ortalamasının 10,2 olduğu görülmek-
tedir (Mullis ve diğerleri, 2020). Türkiye’de ise dördün-
cü sınıf öğrencilerinin yaş ortalaması 9,7 beşinci sınıf TIMSS’in Sınav Süresi
öğrencilerinin yaş ortalaması 10,6’dır. Dolayısıyla yaş
ölçütü dikkate alındığında TIMSS dördüncü sınıf düze- 5. Sınıf 8. Sınıf
yi uygulamasına katılmak üzere Türkiye’de en uygun Süre Süre
sınıf düzeyinin beşinci sınıf olduğu kararlaştırılmıştır. Başarı Testi
Bölüm 1 36 dakika 45 dakika
TIMSS’te öğrencilerin başarı puanlarının yanı ARA
sıra, uygulamaya katılan öğrencilere, bu öğrenci- Başarı Testi
lerin öğretmenlerine, velilerine ve okul idarecileri- Bölüm 2 36 dakika 45 dakika
ne uygulanan anketlerle öğrenci başarısı üzerinde ARA
etkili olan değişkenlere ilişkin de veri toplanmakta- Öğrenci Anketi 30 dakika 30 dakika
dır. Bu bağlamda, ülkelerin hem kendi eğitim sis-
temlerini değerlendirmesine hem de uluslararası TIMSS’in Uygulama Alanları
düzeyde karşılaştırmalı çalışmalar yapılmasına
olanak tanınmaktadır. TIMSS 2022 pilot uygulaması ve 2023 yılında yapıla-
cak nihai uygulaması, test uygulamalarını kolaylaştır-
TIMSS Araştırmasının Amacı mak, yenilikçi soru içerikleri kullanabilmek ve otomatik
puanlama yapabilmek için e-değerlendirme (eTIMSS)
TIMSS’in temel amacı, dünya çapında matematik ve
fen eğitim-öğretiminin gelişmesine yardımcı olmak- şeklinde bilgisayar destekli yapılacaktır.
tır. TIMSS, bireysel olarak öğrencilerin veya okulların Matematik Değerlendirmesi
değil, ülkelerin eğitim sistemlerinin durumunu ortaya Başarı Testleri Kullanılacak
koymaktadır. TIMSS, katılımcı ülkelere aşağıdaki so- Fen Değerlendirmesi
ruların cevaplarını bulmasına yardımcı olur:
• Öğrencilerimizin matematik ve fende durumu nedir? Bağlamsal Değerlendirme Anketler Kullanılacak
• Zaman içinde bu durum iyileşiyor mu?
TIMSS’te öğrencilerin başarı puanlarının yanı sıra,
• Durumumuzu nasıl geliştirebiliriz? uygulamaya katılan öğrencilere, bu öğrencilerin öğret-
• Diğer ülkelere göre durumumuz nasıl? menlerine, velilerine ve okul idarecilerine uygulanan
• Diğer ülkeler başarının artırılması konusunda ne ya- anketlerle öğrenci başarısı üzerinde etkili olan değiş-
pıyor? kenlere yönelik verilere de ulaşılmaktadır.
42 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ