Page 44 - Mart 2022
P. 44

TIMSS                    ULUSLARARASI MATEMATİK VE FEN EĞİLİMLERİ ARAŞTIRMASI

                            TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study)
                         ULUSLARARASI MATEMATİK VE FEN EĞİLİMLERİ ARAŞTIRMASI

          HAZIRLAYAN                                             TIMSS’in Uygulama Zamanları
          Kayseri Ölçme Değerlendirme Merkezi
                                                                 TIMSS  1995  yılında  uygulanmaya  başlamıştır.  Dör-
         Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması   der yıllık dönemler hâlinde uygulanan araştırmaya ül-
        (TIMSS), Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendir-  kemiz, ilk kez 1999 yılında sekizinci sınıflar düzeyende
        me  Kuruluşu  (IEA)  tarafından  dört  yıllık  periyotlarda   katılmıştır.
        gerçekleştirilen bir başarı izleme araştırmasıdır. 2022               TIMSS Geçmiş Döngüleri
        yılında  TIMSS’in  pilot  uygulaması  yapılacaktır.  Nihai
        uygulaması ise 2023 yılında yapılacaktır. TIMSS, dör-
        düncü ve sekizinci sınıf düzeyindeki öğrencilerin mate-
        matik ve fen alanlarında kazandıkları bilgi ve becerilerin
        değerlendirilmesine yönelik bir tarama araştırmasıdır.
        Öğrenci başarısındaki eğilimleri izlemekte ve ülkelerin
        eğitim sistemleri arasındaki farklılıkları belirlemektedir.
         TIMSS’e  dördüncü  sınıf  düzeyinde  katılan  ülkelerin
        öğrencilerinin yaş ortalamasının 10,2 olduğu görülmek-
        tedir (Mullis ve diğerleri, 2020). Türkiye’de ise dördün-
        cü sınıf öğrencilerinin yaş ortalaması 9,7 beşinci sınıf   TIMSS’in Sınav Süresi
        öğrencilerinin yaş ortalaması 10,6’dır. Dolayısıyla yaş
        ölçütü dikkate alındığında TIMSS dördüncü sınıf düze-                       5. Sınıf           8. Sınıf
        yi uygulamasına katılmak üzere Türkiye’de en uygun                           Süre               Süre
        sınıf düzeyinin beşinci sınıf olduğu kararlaştırılmıştır.  Başarı Testi
                                                                Bölüm 1            36 dakika          45 dakika
         TIMSS’te  öğrencilerin  başarı  puanlarının  yanı                              ARA
        sıra, uygulamaya katılan öğrencilere, bu öğrenci-       Başarı Testi
        lerin öğretmenlerine, velilerine ve okul idarecileri-   Bölüm 2            36 dakika          45 dakika
        ne uygulanan anketlerle öğrenci başarısı üzerinde                               ARA
        etkili olan değişkenlere ilişkin de veri toplanmakta-   Öğrenci Anketi     30 dakika          30 dakika
        dır. Bu bağlamda, ülkelerin hem kendi eğitim sis-
        temlerini  değerlendirmesine  hem  de  uluslararası     TIMSS’in Uygulama Alanları
        düzeyde  karşılaştırmalı  çalışmalar  yapılmasına
        olanak tanınmaktadır.                                   TIMSS 2022 pilot uygulaması ve 2023 yılında yapıla-
                                                               cak nihai uygulaması, test uygulamalarını kolaylaştır-
         TIMSS Araştırmasının Amacı                            mak, yenilikçi soru içerikleri kullanabilmek ve otomatik
                                                               puanlama yapabilmek için e-değerlendirme (eTIMSS)
         TIMSS’in temel amacı, dünya çapında matematik ve
        fen  eğitim-öğretiminin  gelişmesine  yardımcı  olmak-  şeklinde bilgisayar destekli yapılacaktır.
        tır. TIMSS, bireysel olarak öğrencilerin veya okulların   Matematik Değerlendirmesi
        değil,  ülkelerin  eğitim  sistemlerinin  durumunu  ortaya                        Başarı Testleri Kullanılacak
        koymaktadır. TIMSS, katılımcı ülkelere aşağıdaki so-     Fen Değerlendirmesi
        ruların cevaplarını bulmasına yardımcı olur:
         •  Öğrencilerimizin matematik ve fende durumu nedir?    Bağlamsal Değerlendirme  Anketler Kullanılacak
         •  Zaman içinde bu durum iyileşiyor mu?
                                                                TIMSS’te  öğrencilerin  başarı  puanlarının  yanı  sıra,
         •  Durumumuzu nasıl geliştirebiliriz?                 uygulamaya katılan öğrencilere, bu öğrencilerin öğret-
         •  Diğer ülkelere göre durumumuz nasıl?               menlerine,  velilerine  ve  okul  idarecilerine  uygulanan
         •  Diğer ülkeler başarının artırılması konusunda ne ya-  anketlerle öğrenci başarısı üzerinde etkili olan değiş-
           pıyor?                                              kenlere yönelik verilere de ulaşılmaktadır.


        42   81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48