Page 36 - Mart 2022
P. 36
Ülkemiz tarihinde önem- için bazen kağnılarla bazen de
li bir yeri ve izi bulunan köy yürüyerek tam üç gün boyunca
enstitüleri ilk defa 1939-1940 sürecek yolculuğun ardından
eğitim öğretim yılında kurul- Pazarören’e enstitüye gelmiştir.
muştur. Şehirlerden uzak ancak Ailesinin maddi imkânsızlıkla-
tren yollarına yakın, tarıma rından dolayı küçük yaşta tek
elverişli 21 bölgede köy ilko- başına gönderilen Cemal, hem
kullarına öğretmen yetiştirmek eğitimini alıyordu hem de okul
üzere açılmıştı. Öğretmenler binalarının inşaatında adeta
köylere hem örgün eğitim ve- bir işçi gibi çalışarak emek
recek okuma yazma ve temel veriyordu. O dönemde ensti-
bilgileri kazandıracak hem de tüde okuyan öğrenciler inşaat,
modern ilmî tarım tekniklerini marangozluk, veterinerlik ve
öğretecekti. Bu enstitülerden sağlık gibi alanlarda da yetişe-
birisi de Kayseri’nin Pınarbaşı rek yani işi başında öğrenerek
ilçesinin Pazarören beldesin- gittikleri köylerde yirmi yıl bo-
de kurulmuştur. Pazarören, yunca hizmet ederlerdi. Cemal
coğrafi olarak Torosların de bu çocuklardan biriydi.
uzantısı dağlarla örtülü aynı Çünkü Cemal’in tek bir hayali
GÜLCEMAL’İN zamanda Zamantı Irmağı ve vardı: Öğretmen olup okulunu
bitirdikten sonra öğrendikle-
ovalarla süslenmiş bir köydür.
ÖLÜMSÜZ HİKÂYESİ 1954 yılına kadar Pazarören rini ülkenin çeşitli yerlerindeki
Köy Enstitüsü olarak eği- insanlara aktarmak. Böylelikle
İsmail ZAMANTILI tim öğretime devam etmiş, etrafını ilmin ışığıyla aydınlata-
Gülcemal,Tura Yay.İst.2020. 1954 yılından sonra kapa- rak çok sevdiği vatanı uğruna
narak Mimarsinan İlköğretim karanlıklarla mücadele ede-
Okulu’na ardından da (1994 cekti. Ama olmadı.
yılında) Mimarsinan Anadolu
Öğretmen Lisesi’ne dönüş- Cemal’in yine böyle bir
müştür. Enstitü, ülkenin maddi arzu içerisindeyken arkadaş-
zorluklar içerisinde olduğu bir larıyla bir iki taş ustasının yol
dönemde adeta imkânsızlıklar göstericiliğinde çalıştıkları
içerisinde var olmayı başar- günlerden bir gündü. Cemal
mıştır. Yapımında yaşlısından ve arkadaşları o gün okul
gencine, kadınından erkeğine, yatakhanesinin yapımında
öğretmeninden öğrencisine çalışıyordu. Taş binanın yapı-
kadar her kesimden vatan- mı için ağır, koca koca taşlar
daş emek verip ter akıtmıştır. taşınacaktı. Cemal bu ağır
Bu emek veren, ter akıtan ve taşları her kaldırışında aklına
sadece okumak için enstitüye ara sıra dedesinden ve öğret-
gelenlerden biri de Yozgatlı meninden dinlediği Çanakkale
Cemal isimli gariban ve temiz Cephesi’nde çarpışan ve
bir Anadolu çocuğudur. Cemal adeta savaşın seyrini değiş-
eğitim tarihine geçecek oldu- tiren, iki yüz on beş kiloluk
ğunun farkına varmadan bu mermiyi sırtlayan Seyit Onbaşı
hikâyede adeta başrol oyna- geliyor, heyecanlanıyordu.
mıştır. Cemal eğitim almak, Cemal’in kaldırdığı taşlar genç
ülkesine milletine yararlı olmak bedenine ağır geliyordu.
34 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ