Page 36 - Mart 2022
P. 36

Ülkemiz tarihinde önem-         için bazen kağnılarla bazen de
                                                  li bir yeri ve izi bulunan köy     yürüyerek tam üç gün boyunca
                                                  enstitüleri ilk defa 1939-1940     sürecek yolculuğun ardından
                                                  eğitim öğretim yılında kurul-      Pazarören’e enstitüye gelmiştir.
                                                  muştur. Şehirlerden uzak ancak  Ailesinin maddi imkânsızlıkla-
                                                  tren yollarına yakın, tarıma       rından dolayı küçük yaşta tek
                                                  elverişli 21 bölgede köy ilko-     başına gönderilen Cemal, hem
                                                  kullarına öğretmen yetiştirmek     eğitimini alıyordu hem de okul
                                                  üzere açılmıştı. Öğretmenler       binalarının inşaatında adeta
                                                  köylere hem örgün eğitim ve-       bir işçi gibi çalışarak emek
                                                  recek okuma yazma ve temel         veriyordu. O dönemde ensti-
                                                  bilgileri kazandıracak hem de      tüde okuyan öğrenciler inşaat,
                                                  modern ilmî tarım tekniklerini     marangozluk, veterinerlik ve
                                                  öğretecekti. Bu enstitülerden      sağlık gibi alanlarda da yetişe-
                                                  birisi de Kayseri’nin Pınarbaşı    rek yani işi başında öğrenerek
                                                  ilçesinin Pazarören beldesin-      gittikleri köylerde yirmi yıl bo-
                                                  de kurulmuştur. Pazarören,         yunca hizmet ederlerdi. Cemal
                                                  coğrafi olarak Torosların          de bu çocuklardan biriydi.
                                                  uzantısı dağlarla örtülü aynı      Çünkü Cemal’in tek bir hayali
        GÜLCEMAL’İN                               zamanda Zamantı Irmağı ve          vardı: Öğretmen olup okulunu
                                                                                     bitirdikten sonra öğrendikle-
                                                  ovalarla süslenmiş bir köydür.
        ÖLÜMSÜZ HİKÂYESİ                          1954 yılına kadar Pazarören        rini ülkenin çeşitli yerlerindeki
                                                  Köy Enstitüsü olarak eği-          insanlara aktarmak. Böylelikle
          İsmail ZAMANTILI                        tim öğretime devam etmiş,          etrafını ilmin ışığıyla aydınlata-
          Gülcemal,Tura Yay.İst.2020.             1954 yılından sonra kapa-          rak çok sevdiği vatanı uğruna
                                                  narak Mimarsinan İlköğretim        karanlıklarla mücadele ede-
                                                  Okulu’na ardından da (1994         cekti. Ama olmadı.
                                                  yılında) Mimarsinan Anadolu
                                                  Öğretmen Lisesi’ne dönüş-             Cemal’in yine böyle bir
                                                  müştür. Enstitü, ülkenin maddi     arzu içerisindeyken arkadaş-
                                                  zorluklar içerisinde olduğu bir    larıyla bir iki taş ustasının yol
                                                  dönemde adeta imkânsızlıklar       göstericiliğinde çalıştıkları
                                                  içerisinde var olmayı başar-       günlerden bir gündü. Cemal
                                                  mıştır. Yapımında yaşlısından      ve arkadaşları o gün okul
                                                  gencine, kadınından erkeğine,      yatakhanesinin yapımında
                                                  öğretmeninden öğrencisine          çalışıyordu.  Taş binanın yapı-
                                                  kadar her kesimden vatan-          mı için ağır, koca koca taşlar
                                                  daş emek verip ter akıtmıştır.     taşınacaktı. Cemal bu ağır
                                                  Bu emek veren, ter akıtan ve       taşları her kaldırışında aklına
                                                  sadece okumak için enstitüye       ara sıra dedesinden ve öğret-
                                                  gelenlerden biri de Yozgatlı       meninden dinlediği Çanakkale
                                                  Cemal isimli gariban ve temiz      Cephesi’nde çarpışan ve
                                                  bir Anadolu çocuğudur. Cemal  adeta savaşın seyrini değiş-
                                                  eğitim tarihine geçecek oldu-      tiren, iki yüz on beş kiloluk
                                                  ğunun farkına varmadan bu          mermiyi sırtlayan Seyit Onbaşı
                                                  hikâyede adeta başrol oyna-        geliyor, heyecanlanıyordu.
                                                  mıştır. Cemal eğitim almak,        Cemal’in kaldırdığı taşlar genç
                                                  ülkesine milletine yararlı olmak  bedenine ağır geliyordu.

        34   81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41