Page 31 - Mart 2022
P. 31

Çok zor inşa edilen ve           ve torunları tarafından konu             Sannon Langley (17 Şubat,
        büyük fedakârlıklar sonucunda        ile ilgili web sayfalarında           Canada) “Bizler Talas’ı görme-
        hayata aktarılan sosyal yapı,        yayımlanmaktadır.                     sek de kendimizi hâlâ Talaslı
        çok kısa sürede ve kolayca yıkıl-                                          olarak görüyoruz. Benim ata-
        mıştır. 19. yüzyılın ikinci yarısın-     Hüseyin Cömert Hocamın            larım Talas’ta çok mutlu yıllar
        da önce Ermenilerin, ardından        yayımladığı “19. Yüzyılda             yaşamışlar, orada çok zengin-
        kısmen de olsa Rumların fitne,       Talas” isimli çalışmasında ko-        mişler.” (38)
        fesat ve tefrikaya alet olma-        nuya ilişkin bilgiler şu şekilde
        ları ve “ekmek yedikleri taba-       verilmektedir:                           Talas’ta yaşanan hayatın
        ğa tükürmeleri” ile başlayan                                               incelikleri, güzellikleri ve insani
        “ihanet fırtınası” büyük acıların        Nefakir Dadıryan (12 Ocak         çizgisi bu şekilde devam ediyor-
        yaşanmasına sebep olmuştur.          2004) “Merhaba, Çekiççi               ken Türk düşmanı emperyalist-
        Bu eksen kaymasının, bu ta-          Mahallesi’nden Demirci Dadır          ler, Osmanlının zayıf düşmesini
        vır değişikliğinin ve bu üslup       Usta’nın torunuyum, bizim de-         fırsat bilerek, Anadolu’nun
        değişikliğinin böyle olduğunu,       demiz Amerika’ya 1933 yılında         birçok yerleşim yerine fitne,
        1915 yılında Talas’tan göç           Talas’tan göç ederek yerleşmiş.       fesat ve tefrika tohumları ek-
        ederek Suriye, Lübnan, Fransa,       Bizim vatanımız Talas, dede-          meye başlarlar. Öncelikle
        Amerika ve başka ülkelere            lerimiz yüzyıllar boyu Talas’ta       Anadolu’daki mevcut sos-
        giden Ermenilerin hatıralarında      yaşamış, dedem bize Talas’ı ve        yo-kültürel yapıyı tespit etmek
        açık açık ifade ettikleri pişman-    orada kalan Türk arkadaşlarını        amacıyla çok sayıda seyyah,
        lık ve aldatılmışlıklarından anlı-   anlatırdı. Çalıştığı yıllarda mes-    araştırmacı ve insani yardım
        yoruz. İnternette paylaşılan hatı-   leğinden ne kadar zevk aldığını       görevlisi (öğretmen, mühendis,
        ralar bu tür tespitlerle doludur.    ve çok güzel şeyler yaptığını de-     doktor, hemşire, misyoner…)
                                             vamlı anlatır ve o güzel günlere      gönderirler. Özellikle 1850
            Aynı çeşmeden akan suyu          özlem duyardı. Bizim Talas’tan        yılından sonra, Anadolu’daki
        içen, aynı fırında pişen ekme-       ayrılmamızın en büyük sebe-           bazı yerleşim yerleri ile Kayseri
        ği yiyen ve aynı bağda yetişen       binin kendi milletimizin taşkın-      ve çevresine çok sayıda sey-
        üzümlerden pekmez yapıp              lıkları ve dış güçlerin oyununa       yahın geldiğini görüyoruz. Az
        Talas’a yağan kara dökerek ka-       gelmemiz olduğunu anlatırdı.          okuyan ve az yazan Müslüman
        tık yapan bu insanlar, Talas’taki    Talas’ı görmeye geleceğim.” (s        Türkler, 19. yüzyıla ait ekono-
        mimari yapının, türkülerin,          39)                                   mik, sosyal ve kültürel alandaki
        manilerin ve “şehir efsanesi”                                              mevcut bilgileri de ancak bu
        haline gelen hikâyelerin de              Anjelika Akmiyus (17 Aralık       gezginlerin hatıralarından öğre-
        sahibidirler.                        2003, Canada Montreal)                niyoruz. Fransız, İngiliz, Alman,
                                             “Benim ninem Talaslı ve Talas’ta      Amerikalı ve daha bilmem
            Gönülsüz bir şekilde, iste-      doğmuş, bana küçüklüğümde             nereli olarak, Talas’a üşüşen
        meye istemeye Talas’tan ay-          hep Talas’ı anlatır ve Talas’ta       bu seyyahların birer misyoner
        rılarak başka diyarlara giden        yaşadığı o güzel günleri ve           ve birer ajan olduklarını ancak
        Ermeni ve Rumların hatıraların-      efsanevi şehri anlatırdı. Ninem       100 yıl sonra haklarında çev-
        dan aldığımız mesajlar içerisin-     Talas’ın kordon boyu denilen          rilen ödüllü filmlerden (Gertrut
        de kendilerinin kandırıldıklarını,   yolda genç kızların ve genç           Bell, Lawrence…), yazılan hatı-
        sonucunun bu şekilde ağır ola-       beylerin kol kola gezdikleri          ralardan ve neşredilen roman-
        bileceğini düşünmediklerini ve       günleri anlatırdı. Atalarımız yüz-    lardan anlıyoruz.
        bu işin husumete dönüşeceğini        yıllarca Talas’ta Osmanlı’nın te-
        anlayamadıklarına dair anlam         baası altında yaşamışlar. Bizim
        dolu satırlar bulunmaktadır.         atalarımız Talas’ta çok mutlu
        Üstelik Anadolu’dan ayrılan          imişler, ben özümde Talaslıyım        NOT: Sonraki sayılarımızda
        birinci kuşağın çocuklarına an-      ve Talas bizim vatanımız, öyle        “Talas” konulu yazılarımıza
        lattıkları bu hususlar, çocukları    kalacak.” (s 38)                      devam edeceğiz.

                                                                                                     Mart 2022    29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36