Page 32 - Eylül 2022
P. 32

DİJİTAL




            YANSIMALAR





              Mehmet BEDİR
              Çetin Şen Bilim ve Sanat Merkezi
              Biyoloji Öğretmeni

                İzlerini tâ milattan öncesine kadar sürebildiğimiz fotoğrafın ve ma-
            kinesinin en belirgin tarifini yapan ve bununla ilgili bir düzenek ortaya
            koyan İbnü’l Heysem’dir. Heysem oluşturduğu düzenek için “Beytü'l-
            müzlim” ifadesini kullanmıştı. Karanlık oda anlamına gelen bu terim
            daha sonraları Latinceye “camera obscura” şeklinde çevrildi.


               Yüzyıllar içerisinde yapılan çalışmalar 1826 yılın-  de yitirmedi. Fotoğraf da kendine ayrı bir yol çiz-
            da Fransa’nın Chalon-sur-Saone şehrindeki Joseph  di.  Özellikle  fotoğraf  makinelerinin  yaygınlaşması
            Niepce tarafından evinin penceresinden yakalama-  fotoğrafa tarihi bir belge niteliği kazandırdı ve fo-
            yı başardığı görüntüyle sonuçlandı. Louis Jacques  toğraf  toplumsal  hafızanın  oluşmasında  da  etkili
            Daguerre 1829 yılında Niepce ile ortak olarak onun  bir unsur oldu. Fotoğrafçılar ise toplumun ileri ge-
            çalışmalarını  geliştirme  çabasına  girdi ve  1839’da  lenleri arasında sayıldı. Onlar ki hayatı kayıt altına
            başarıya ulaştı. O yıl Fransız Bilimler Akademisi’nde  alıyorlardı.  Stüdyoları  da  resmî  daire  hükmünde
            bu başarı tüm dünyaya şu sözlerle duyurulmuştu:   yerler oldu zamanla. Çünkü eskiden fotoğraf stüd-
                                                              yolarına  fotoğraf  çektirmeye  gitmek  için  özel  bir
               “Sayın Baylar, doğa ışık aracılığıyla bir yüzeyin üze-  ihtimam gösterilir, hazırlanılır ve kutsal bir görevin
            rine geçirildi.”                                  ifası  gibi  hareket  edilirmiş.  Hatta  albümlerin  ka-
                                                              pakları arasında özenle saklanan anıları yâd edip,
                Parisli ressam Paul Delaroche’nin, Akademi'nin  dostları hatırlayarak kâh gülümsemeyle kâh göz-
            bu  tarihsel  oturumunda  “Resim  sanatı  ölmüştür!"  leri dolduran damlalar ile geçirilen zamanlar da bu
            diye bağırdığı, İngiliz meslektaşı William Turner’in  ritüelin ayrı bir parçası olmuş uzunca bir süre.  Eski
            de  optik  çağın  açılışına  sert  tepki  göstererek "Bu  aile albümlerinizi karıştırıp hele hele de şöyle bir
            sanatın sonudur!" dediği o gün kayıtlara geçmişti.  elli altmış yıllık veya daha eski fotoğraflara bakın
               Yıllar  içinde  resim  sanatı  önemini  aksine  hiç  da görün, ne demek istediğimi kolayca anlarsınız.


             30    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37