Page 29 - Eylül 2022
P. 29

AHİLİK














              İbrahim DOĞANYİĞİT
              Kayseri Olgunlaşma Enstitüsü
              Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni

             Tarih boyunca İslâm toplumunda önemli görevler üstlenmiş olan Ahîlik kurumunun ismi hakkında ileri sürülen
             iki görüş bulunmaktadır. Genel olarak Arapça “kardeşim” mânasına gelen “ahî” kelimesine dayandığı söy-
             lense de eski Türkçe’de “cömert” anlamını taşıyan “akı” kelimesinden türetildiğini savunanlar da mevcuttur.
             Buna göre, Anadolu’da “k” harfi h veya g şeklinde (ohumak, bahmak gibi) telaffuz edildiğinden “akı” kelimesi
             de ahîye dönüşmüştür.1 Ahîliğin Müslümanlar arasındaki etkinliğini ve üstlendiği vazifeleri düşündüğümüzde
             iki görüşün de doğru kabul edilmesi mümkündür. Ahîlik tasavvufta önemli bir yeri bulunan uhuvveti hatırlat-
             masından dolayı kolayca yayılmış ve kabul görmüştür. 2

                   ncak  Anadolu’da  Ahîlik     Hayatı   boyunca   tasavvufî   nan  bir  topluluk  hayal  etmemiş,
               Ateşkilatının asıl kurucusu-  düşünceye  ve  fütüvvet  ilkelerine   aynı  zamanda  başkalarını  da
            nun  “Ahî  Evrân”  ismiyle  tanınan   bağlı  kalan  Ahî  Evran,  iktisadî   düşünen, insan olmanın bilincine
            mutasavvıf   Şeyh   Nasîrüddin   hayatı  düzenleyen  Ahîlik  anla-  varmış bireyler yetiştirme gayreti
            Mahmud  olduğu  kesinlik  kazan-  yışının  Anadolu’daki  esnaf  ve   de göstermiştir. Madem ki istenen
            maktadır. Aslen Azerî Türkü olan   sanatkârlar arasında yerleşmesini   iyi insanlar topluluğudur, madem
            bu  zât,  bir  taraftan  Fahreddîn-i   sağlamıştır.  Ahîlik  teşkilatı  her-  ki  önemli  işler  yapmanın  teme-
            Râzî  (ö.  1210)’nin  ders  halka-  hangi bir esnaf topluluğu değil, o   linde iyi yetişmiş, dürüst insanlar
            sında  bulunmuş,  diğer  yandan   teşkilat üzerine istinad eden, aki-  olacaktır  öyleyse  bu  hareketin
            Ahmed  Yesevî’nin  fikirlerinden   delerini o vasıta ile yayan bir sivil   temeli  eğitim  olmalıdır.  Ahiler
            etkilenmiştir.  Halifenin  emriyle   toplum kuruluşu sayılabilir.4   “Beşikten mezara kadar ilim öğre-
            gönderildiği  Anadolu’da  Kayseri                                  niniz.” anlayışıyla yaygın eğitimin
            şehrine  yerleşerek  bir  debbağ    Ahilik,  Selçuklu  döneminde   temelini atmış, her yaştaki insana
            dükkânı  açmış  ve  çevresindeki   başlayan   sonraki   dönemlerde   hitap  edebilecek  tarzda  eğitim
            esnaf arasında Ahîlik anlayışının   ivme  kazanan,  esnaflar  arası  da-  faaliyeti  ortaya  koymak  için  çaba
            yayılmasını  sağlamıştır.  Samîmî   yanışmayı  esas  alan,  ahlaklı  bir   sarf etmişlerdir.5
            olduğu  Sultan  I.  Alâeddin  Key-  esnaf ve dolayısıyla da ahlaklı bir
            kubad’ın  zehirlenmesinden  sonra   toplum anlayışıyla hükümdarların   Daha  çok  sanat  ve  meslek  ala-
            siyâsî  entrikalara  karıştığı  ileri   bile  teveccühle  yaklaştığı  sosyal   nında nitelikli elaman yetiştirmek
            sürülerek beş sene hapsedilen Ahî   bir harekettir. Hoy doğumlu Nası-  üzere  kurulan  Ahilik  teşkilatı
            Evrân,  merkez  edindiği  Kırşe-  rüddin Mahmut tarafından meto-   ahlaki,  askeri,  siyasi,  dini,  sosyal
            hir’de 1262’de Kırşehir Emîri Caca   dolojik bir disiplin haline getirilen   ve  ekonomik  alanlarda  oldukça
            Bey tarafından öldürülmüştür.3   ahi  hareketi  sadece  üreten,kaza-  etkin bir rol oynamıştır.
            1 Neşet Çağatay, Ahilik Nedir, Ankara 1990, s. 40-41.
            2 Ziya Kazıcı, “Ahîlik”, DİA, I, 540
            3 Kazıcı, “Ahîlik”, DİA, I, 540
            4 Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1984, s. 213.
            5 Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Alfa Yayınları, İstanbul 2001, s. 48.


                                                                                               Eylül 2022  27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34