Page 57 - Ocak 2023
P. 57
istemektedirler. Bunlar ideal okul algısını KAYNAKÇA
pekiştiren beklentilerdir.
‣ Akkaya, E. (2012). Ortaöğretim öğrenci ve
Dursun ve Yenen (2018) ideal eğitim öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının
ortamının sınıfın fiziksel koşullarını ve metafor yoluyla analizi (Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
psikolojik atmosferini önemseyerek Enstitüsü, Ankara.
oluşturulması gerektiğini belirtmiştir. İdeal ‣ Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school:
bir öğrenme ortamının önemli bir boyutu School perceptions of students, teachers and
olan fiziksel koşulların, öğrencilerin parents from four selected schools (in Ankara)
öğrenmesini daha kolay hale getireceği (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik
önemli görülen araştırma sonuçlarında, Üniversitesi, Ankara
öncelikle sıra ya da sandalyelerin rahat ‣ Boehm, A. E. (1982). Assessment of basic
ve esnek oturma düzeninin sağlanması concepts. D. Paget ve B. A. Bracken (Ed.), The
açısından hareket kabiliyetine olanak psychoeducational assessment of preschool
children içinde (s. 145-116). New York: Grune &
tanıması gerektiği görüşünü ortaya Stratton.
koymuşlardır. Günümüzde yaygın olarak ‣ Cerit, Y. (2006). School metaphors: the view of
kullanılan geleneksel düz sıra sisteminin, students, teachers and administrators. Educational
öğrencinin derse olan alakasını Science Theory and Practice, 6(3), 692-699.
düşürdüğü, gürültüye zemin hazırlayan ‣ Çınkır, Ş. (2004). Okulda Etkili Öğretmen–Öğrenci
bir ortam oluşturduğu ve öğrencilerin İlişkisinin Yönetimi. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:161.
birbirleriyle etkileşimini azalttığı bilinen Ankara
bir gerçektir (Hannah,2013). ‣ Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of
middle school students’ perception of school:
İdeal okul kavramı, ideal öğretmen, Across cultural analysis. Educational Research and
çevre ve okulun kendi bileşenleri ile Evaluation, 13(2), 89-107.
ifade edilen genel, olumlu bir yaklaşımı ‣ Hannah, R. (2013). The effect of classroom
ifade etmektedir. Eğitim sistemlerinin environment on student learning. Honors Theses.
genel odağında okulların tüm paydaşlar Paper 2375.
ile iyileştirilmesi, etkililiğin artması, ‣ Taymaz, H. (2011), İlköğretim ve Orta Öğretim Okul
belirlenen uzak ve yakın hedefleri Müdürleri İçin “Okul Yönetimi, Pegem Akademi
gerçekleştirmek önemli bir odaktır. Ankara,
Okul kültürü yönetimsel süreçlerden, ‣ Yenen E.T, Dursun F. (2018), Öğretmen Adaylarının
öğretici yetkinliklerinden ve eğitim İdeal Eğitim Ortamına Yönelik Bakış Açılarının
öğretim faaliyetlerinin uygulanabilir İncelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Dergisi, 2018 6(x) xx-xx
etkili içeriğinden olumlu anlamda
etkilenmektedir. Okul için ifade edilen
olumsuz metaforların farklı kültürlerde
çeşitlilik göstermesi toplumların eğitim
öğretim faaliyetlerinde görülen çeşitlilik
ile açıklanabilir. Olumlu imaj ifade eden
okul algısı iyi betimlenmiş yönetsel
stratejilerin etkililiği ve geçerliliğini
belirtmektedir. İdeal okul kavramını
yetkinleştiren stratejiler, eğitim öğretim
yaklaşımlarının ideal, birçok açıdan kabul
gören özellikler taşıdığı ile açıklanabilir.
Ocak 2023 55