Page 56 - Ocak 2023
P. 56

dayanışma  yeri  olarak  algıladıklarını   yerine getirmesi ile tartılır.
                                      bulmuştur.   Üniversite   öğrencileri
                                      arasında yapılan bir araştırmada okulun   Akkaya  (2012)  okul  ve  ideal  okul
                                      çeşitli   metaforlarla   betimlendiği   yaklaşımları için başvurduğu öğretmen
                                      belirlenmiştir.  Bu  metaforların  “kışla,   görüşlerine   göre   aldığı   cevapları
                                      hipodrom,  korku  tüneli,  dipsiz  kuyu   kategorize  etmiştir.  Araştırmaya  göre
                                      gibi kavramlar olduğu ifade etmişlerdir.   okul imajı; sınırlandırıcı ve cezalandırıcı
                                      Yine aynı araştırmada  okulu disiplin ve   bir yer, güven ve mutluluk veren bir yer,
                                      kontrol  altında  tutma  merkezi  olarak   bilgi  ve  aydınlanma  yeri,  ürkütücü  ve
                                      ifade edilmiştir.                   zararlı  bir yer,  anlamsız ve  amaçsız  bir
                                                                          yer, şekillendiren ve hedefe ulaştıran bir
                                         Literatürde  ideal  okul  bağlamında   yer, gelişme ve olgunlaşma yeri, çalışma
                                      yapılan araştırmaların okul için idealize   ve  yarış  ortamı,  karmaşık  ve  değişken
                                      eden  çeşitli  metaforlar  çerçevesinde   bir yer, kültürlenme ve sosyalleşme yeri
                                      kümelendiği sonucuna ulaşılmıştır. Okul   olarak  betimlenmiştir.  Bununla  birlikte
                                      için yapılan belirlemeler çeşitli imajlarla   ideal  okul  için  öne  çıkan  yaklaşımlar;
                                      sembolize  edilmiştir.  Demir  (2007)   Mutluluk  ve  heyecan  veren  bir  yer,
                                      Türkiye  ve  Amerika’daki  katılımcılarla   bilgi  ve  aydınlanma  yeri,  fonksiyonlu
                                      yürüttüğü çalışmada Türk ve Amerikan   ve etkili bir yer, hayallerin gerçekleştiği
                                      ilköğretim  orta  kademe  öğrencilerin   bir  yer  doğal  ve  özgür  bir  yer,  güç  ve
                                      okul  algılarının  kültüre  göre  farklılık   disiplin  yeri,  gelişme  ve  olgunlaşma
                                      gösterdiği  sonucuna  ulaşmıştır.  Türk   yeri,  şekillendiren  ve  hedefe  ulaştıran
                                      katılımcıların yaklaşık olarak yarısı okulu   bir yer olarak ifade edilmiştir. İdeal okul,
                                      “yuva” olarak görürken, geri kalan kısmın   öğretmeni,  öğrencisi  ve  velisi  mutlu,
                                      okulu, “bakım yeri”, ”duygusal beslenme   çevrede olumlu bilinen ve tercih edilen
                                      yeri”  olarak  algıladıkları  sonucuna   okul  olarak  ifade  edilmektedir.  Ayrıca
                                      ulaşılmıştır.    Amerikalı  katılımcılardan   ideal  olarak  yönetilen  bir  okulun  en
                                      okulu   “vahşi,   kalabalık,   karışık,   önemli çıktıları: Güvenli, huzurlu, mutlu
                                      bunaltıcı,  ızdırap  verici,  öğrencilerin   destekleyici  okul  iklimleridir.  Okuldaki
                                      hayatta   kalmak   için   öğrenmeye   tüm paydaşlar karşılıklı güven içindedir.
                                      mecbur oldukları düzenli çevre” olarak   Olumlu  okul  ortamı  söz  konusudur.
                                      algılayanlar   varken,      araştırmanın   Öğretmenin  okula  aitlik  hissi  oldukça
                                      devamında okulu “eğlence, bakım yeri,   yüksektir. Çakmak (2022)
                                      ilgi  ve  öğrenme  yeri”  olarak  algılayan
                                      katılımcılar  da  olmuştur.  İdeal  okul   İdeal okul algısının şekillenmesinde
                                      için  katılımcı  görüşleri  ile  öne  çıkan,   okulun   fiziksel   imkânlarının   da
                                      “biçimlendirme  ve  şekillendirme  yeri”   yadsınamaz   bir   yeri   olduğu
                                      olarak  okul  için  en  çok  ifade  edilen   bilinmektedir.  Yapılan  araştırmalarda
                                      kavramlar  “değirmen,  ekmek  yapan   araştırmacılar  öğretmen  görüşlerine
                                      kişi ve  ekmek  fırını”  ifadeleridir. Ayrıca,   göre  okulun  öğrencileri  şekillendiren
                                      yapılan  birçok  çalışmada  okul  imajı   bir  yer  olması  gerektiği  görüşüne  yer
                                      aile  metaforu  ile  betimlenmiştir.  Hangi   vermişlerdir. Bununla birlikte öğrenci ve
                                      yaklaşım  veya  hangi  algıya  göre   öğretmenler okulun fiziksel koşullarının
                                      olursa  olsun  öğrenci,  öğretmen  ya  da   yeterli, teknolojik açıdan da iyi donanıma
                                      toplumsal  anlamda  örgütü  ideal  okul   sahip, spor salonu, laboratuvar ve oyun
                                      yapan anlayış amaçlarını en iyi şekilde   alanları  gibi  olanaklara  sahip  olmasını



             54    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61