Page 56 - Ocak 2023
P. 56
dayanışma yeri olarak algıladıklarını yerine getirmesi ile tartılır.
bulmuştur. Üniversite öğrencileri
arasında yapılan bir araştırmada okulun Akkaya (2012) okul ve ideal okul
çeşitli metaforlarla betimlendiği yaklaşımları için başvurduğu öğretmen
belirlenmiştir. Bu metaforların “kışla, görüşlerine göre aldığı cevapları
hipodrom, korku tüneli, dipsiz kuyu kategorize etmiştir. Araştırmaya göre
gibi kavramlar olduğu ifade etmişlerdir. okul imajı; sınırlandırıcı ve cezalandırıcı
Yine aynı araştırmada okulu disiplin ve bir yer, güven ve mutluluk veren bir yer,
kontrol altında tutma merkezi olarak bilgi ve aydınlanma yeri, ürkütücü ve
ifade edilmiştir. zararlı bir yer, anlamsız ve amaçsız bir
yer, şekillendiren ve hedefe ulaştıran bir
Literatürde ideal okul bağlamında yer, gelişme ve olgunlaşma yeri, çalışma
yapılan araştırmaların okul için idealize ve yarış ortamı, karmaşık ve değişken
eden çeşitli metaforlar çerçevesinde bir yer, kültürlenme ve sosyalleşme yeri
kümelendiği sonucuna ulaşılmıştır. Okul olarak betimlenmiştir. Bununla birlikte
için yapılan belirlemeler çeşitli imajlarla ideal okul için öne çıkan yaklaşımlar;
sembolize edilmiştir. Demir (2007) Mutluluk ve heyecan veren bir yer,
Türkiye ve Amerika’daki katılımcılarla bilgi ve aydınlanma yeri, fonksiyonlu
yürüttüğü çalışmada Türk ve Amerikan ve etkili bir yer, hayallerin gerçekleştiği
ilköğretim orta kademe öğrencilerin bir yer doğal ve özgür bir yer, güç ve
okul algılarının kültüre göre farklılık disiplin yeri, gelişme ve olgunlaşma
gösterdiği sonucuna ulaşmıştır. Türk yeri, şekillendiren ve hedefe ulaştıran
katılımcıların yaklaşık olarak yarısı okulu bir yer olarak ifade edilmiştir. İdeal okul,
“yuva” olarak görürken, geri kalan kısmın öğretmeni, öğrencisi ve velisi mutlu,
okulu, “bakım yeri”, ”duygusal beslenme çevrede olumlu bilinen ve tercih edilen
yeri” olarak algıladıkları sonucuna okul olarak ifade edilmektedir. Ayrıca
ulaşılmıştır. Amerikalı katılımcılardan ideal olarak yönetilen bir okulun en
okulu “vahşi, kalabalık, karışık, önemli çıktıları: Güvenli, huzurlu, mutlu
bunaltıcı, ızdırap verici, öğrencilerin destekleyici okul iklimleridir. Okuldaki
hayatta kalmak için öğrenmeye tüm paydaşlar karşılıklı güven içindedir.
mecbur oldukları düzenli çevre” olarak Olumlu okul ortamı söz konusudur.
algılayanlar varken, araştırmanın Öğretmenin okula aitlik hissi oldukça
devamında okulu “eğlence, bakım yeri, yüksektir. Çakmak (2022)
ilgi ve öğrenme yeri” olarak algılayan
katılımcılar da olmuştur. İdeal okul İdeal okul algısının şekillenmesinde
için katılımcı görüşleri ile öne çıkan, okulun fiziksel imkânlarının da
“biçimlendirme ve şekillendirme yeri” yadsınamaz bir yeri olduğu
olarak okul için en çok ifade edilen bilinmektedir. Yapılan araştırmalarda
kavramlar “değirmen, ekmek yapan araştırmacılar öğretmen görüşlerine
kişi ve ekmek fırını” ifadeleridir. Ayrıca, göre okulun öğrencileri şekillendiren
yapılan birçok çalışmada okul imajı bir yer olması gerektiği görüşüne yer
aile metaforu ile betimlenmiştir. Hangi vermişlerdir. Bununla birlikte öğrenci ve
yaklaşım veya hangi algıya göre öğretmenler okulun fiziksel koşullarının
olursa olsun öğrenci, öğretmen ya da yeterli, teknolojik açıdan da iyi donanıma
toplumsal anlamda örgütü ideal okul sahip, spor salonu, laboratuvar ve oyun
yapan anlayış amaçlarını en iyi şekilde alanları gibi olanaklara sahip olmasını
54 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ