Page 55 - Ocak 2023
P. 55

Toplumsal   birliğin   üyesi   olmak,   yönetim  stratejilerinin  iyi  yürütülmesi
                                    içerisinde   bulunan   topluma   katkı   ile yetkinleşebilir. İyi bir eğitim yönetimi
                                    sağlamak  ve  toplumun  bir  eksiğini   stratejisi, karar vericilerin, uygulayıcıların
                                    giderecek  rol  yürütmek  aidiyet  fikrini   yetkin   düşünme   becerilerini   etkili
                                    pekiştiren  süreçlerdir.  İnsan  aidiyet   bir   şekilde   ortaya   koyduklarını
                                    hissettiği  topluma  karşı  sorumluluklar   göstermektedir.  Belli  sınırlar  içerisinde,
                                    duyar.  Literatürde  eğitimin  istendik   amaçlı ilişkiler ağı olarak ifade edilecek
                                    davranış  değişikliği  sağlamak  tanımı  en   sosyal  örgütler  yani  okullar  planlı,
                                    genel  kabul  gören  bilinen  yaklaşımdır.   programlı,  denetimli  formel  yapılardır.
                                    Eğitim,  birçok  tanımla  açıklanan  zengin   Daha  geniş  bir  ifadeyle  okul,  belirli
                                    bir  kapsama  sahiptir.  Lester  (1967)  "Bu   bir  yeri  olan,  belirli  bir  süre  içerisinde,
                                    yüzden ben, tam ve cömertçe eğitim diye,   geniş  bir  çevreyi  kapsayan,  belirli  bir
                                    insanı özel ve kamu işlerinde, barışta ve   plan  ve  program  dâhilinde  eğitim
                                    savaşta, her türlü ödevde dürüst, ustaca,   faaliyeti  sürdürülen,  başta  genel  olmak
                                    iyi yürekli olarak davranmaya yatkın, kılan   üzere  mesleki,  dini  gibi  çeşitlilikler
                                    bir eğitime derim.” İfadesiyle eğitimin çok   içeren  kurumlar  olarak  tanımlanabilir
                                    boyutlu işlevine vurgu yapmaktadır.   (Boehm,  1982).  Okullar  toplumsal yapıyı
                                                                         şekillendiren,  ideal  gelecek  algısının
                                       Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesinde   kazandırılmasında   en   önemli   çatılı
                                    yetkin  rol,  eğitim  neferleri  metaforu   yapılardır.  Çınkır  (2004)  okulu  “Değişik
                                    ile    betimlenen     öğretmenlerdir.   adlarla  anılan,  eğitimin  temel  sistemini
                                    Öğretmenler  sosyal  düzenin  işlerliği   oluşturan  genel  bir  kavramdır  ve  aynı
                                    ve   devamlılığı   bağlamında   eğitsel   zamanda  eğitim  ve  öğretimin  üretildiği
                                    faaliyetlerin  yürütülmesinde  öncü  role   yerdir.  Etkili  insan  ilişkileri  örgütlerin
                                    sahiptirler.  Bu  durum  birçok  toplumda   amaçlarına  ulaşmalarının  en  önemli
                                    öğretmenlerin  saygın  karakterler  olarak   araçlarından  birisidir.”  şeklinde  ifade
                                    bilinmesi  sonucunu  ortaya  koymaktadır.   eder.  Okulların  insan  unsurunu  eğitip
                                    Sosyal  düzenin  sağlanması,  gelişmesi   şekillendirme görevi vardır. Toplumların,
                                    ve  toplumsal  ilerlemede  öğretmenler   varlığını  sürdürerek  toplumsal  yapılarını
                                    görevlerini  sistemli  bir  şekilde  formel   şekillendirip   geliştirmelerinde   en
                                    olarak yürütürler.                   önemli kaynak, amaçlarına uygun olarak
                                                                         yetiştirilen insan ögesidir (Taymaz, 2011).
                                       Eğitim  öğretim  faaliyetleri  huzurlu
                                    toplumların  oluşması  ve  kültür  aktarımı   Kavramsal  bağlamda  okul;  bilinçli,
                                    sağlamada   ülkelerin   önemsedikleri   istendik  amaçlı  kültürlenmenin  adresi
                                    bir  numaralı  yaşayan  stratejidir.  Bu   olarak  ifade  edilir. Ancak  bazen  okullar;
                                    faaliyetlerin  gerçekleşmesinde  okullar,   sistemlerin,   toplumların,   devletlerin
                                    belirlenmiş  uzun  vadeli  programları   belirlediği  amaçlara  istendik  nisbette
                                    yürütme  alanlarıdır.  Toplumlar  eğitim   hizmet   etmeye   bilmektedir.   Birçok
                                    ihtiyaçlarını,   devletler   sürdürülür   araştırmada  okullar  çeşitli  metaforlarla
                                    etkilerini, iyi eğitim almış insan unsurunun   ifade   edilmiştir.   Bu   metaforların
                                    amaçlı  örgütlerde  yetkinleşmesi  ile   genel  anlamda  olumsuz  imaj  ifade
                                    gerçekleştirirler.  Bu  kapsamda  eğitim,   eden   karakteristiğe   sahip   olduğu
                                    yönetimsel   süreçlerden    etkilenir.   görülmektedir.  Balcı  (1999)  ve  Cerit
                                    Eğitim    faaliyetlerinin   belirlenen   (2006)  araştırmalarında  öğretmen  ve
                                    amaçlar  çerçevesinde  gerçekleşmesi,   öğrencilerin  okulu  bilgi  veren,  sevgi  ve



                                                                                               Ocak 2023  53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60