Page 35 - Ocak 2023
P. 35

Mimari doku bir şehir için ne anlam ifa-  minde krallığı ve surlar içinde yaşayan sınır-
                              de edebilir, bu şehri neden kültür ve mede-  lı  şehirliyi  korumak  amaçlanıyor.  Başka  bir
                              niyet şehri haline getirebilir? Cami, medrese   amaç yok. Bu büyük emek ve zaman mas-
                              vd  eserler  hali  hazırda  kullanılan,  hâlâ  hiz-  rafının bizdeki cihanşümul mefkûre anlayışı
                              met veren kıymetlerdir. Özellikle kullanımda   ile  kıyas  edilemeyeceği  çok  açık.  Karda  iz
                              olmayan yapılar için akla gelebilecek böyle   bırakmakla betonda izi olmak nasıl bir olabi-
                              sorular bize şu cevabı hatırlatabilir. Her me-  lir ki? Türk islam eserlerinin Kayserimizdeki
                              deniyet ihtişamlı yapı ve şaşırtıcı eserleri ile   medrese,  külliye,  cami,  han,  hamam,  küm-
                              çağdaşlarına  ve  mensuplarına  çeşitli  me-  betlerde  maharetli  ustaların  estetik  doku-
                              sajlar vermektedir. Gücün, irade ve sanatsal   nuşları, taşı oyan, ahşabı konuşturan asırlık
                              zevkin görsel ilanı mahiyetindeki bu yapıların   sanatları,  ileriyi  gören,  geleceği  düşünen
                              görkemli varlıkları  kullanım  amaçları  kadar   dehaların  aşkla  yanan  medeni  bir  mefkû-
                              yücelik ve devletin büyüklüğünü anlatması   relerinin  ürünüdür.  Dünyanın    her yerinden
                              açısından da hizmet etmektedir. Sanatta ne   ilimizi  ziyarete  gelenler,  bu  zengin  dokuya
                              kadar ileri anlayışların maharetli ellerle ebe-  hayranlığını  gizleyemiyor.  Asırlardır  insanlı-
                              dileştiği gözler önüne seriliyor. Hâlâ dimdik   ğa hizmet eden bu eserler, sanatla desen-
                              ayakta  durmaları,  varlıklarını  sürdürmeleri,   lenen estetik hassasiyetle nakşolunmuştur.
                              yaşanan birçok doğal afetler ve sayısız be-  Taşa şekil veren ruh, incelik ve zerafeti; biz,
                              şeri müdahalelere rağmen estetik dokularını   neslimiz  ve  geleceğimiz  anlayışıyla  abide
                              korumaları  önemli  bir  medeniyet  ölçüsünü   haline getirmiş. Burada şunu da belirtmekte
                              akla getirmektedir. Her ne amaçla yapılmış   fayda var. Tahrip kolay tamir zor, yıkmak ko-
                              olursa olsun yerleşik hayatın bir gereği ola-  lay yapmak zor. Zamanın erozyonuyla tahrip
                              rak bu eserler dönemsel ve zamane ihtiyaç-  olan Sahabiye medresesi taç kapı üstündeki
                              ların giderilmesi amacıyla abideleşmemiştir.   tepelik kısmında  olduğu gibi belli yerlerin-
                              Ecdadımız,  bu  topraklardan  ayrılmayacak,   den tadilat ve restorasyona uğramış. Günü-
                              ilini,  budununu  bırakmayacak,  ebedi  kala-  müz estetiğinin tamirden, tadilden, taklitten
                              cak  eserlerle  kendinden  sonraki  nesillere   o zaman sanatkarlığına, ustalığına erişeme-
                              de  hizmet  etme  anlayışını  benimsemişler-  diği, yapılan restorasyonların yer yer yetersiz
                              dir. Bu anlayış bir başka medeni bakış açısını   kaldığı anlaşılıyor. Son dönemlerde gereken
                              örneklemektedir.  Yapılan  eserler  o  günün   hassasiyetler  gösterilse  de  bir  vatandaşlık
                              ihtiyaçları için değil yüzlerce yıl sonrası dü-  ödevi olarak her birimiz bu kıymetlere sahip
                              şünülerek  inşa  edilmiş.  Bir  Özbek  atasözü,   çıkmak sorumluluğuna sahibiz. Medeniyet-
                              bir insan bir köprü yapar üstünden bin insan   ler şehri olma hüvviyetimizi korumak, tarihe,
                              geçer  der.  Bir  küçük  hayırdan  binler  insan   bizi düşünen ecdad yadigarı eserlere, biz de
                              istifade  eder.  Burada  eski  dönem,  Bizans   bizden  sonra  geleceklere  emanet  bıraka-
                              ya da Roma eserlerinden farklı olarak Türk   cağımız  şuuruyla  sahip  çıkmak  zorundayız.
                              İslam mimarisinin ortaya koyduğu anlayışın   Şehrimizin  sahip  olduğu  bu  kimliği  gurur
                              benzersizliğine  dikkat  çekmek  istiyorum.   sebebi  saymaktan  daha  duygusal  tasar-
                              Kayseri  kalesi  dönemlik  sorunların  çözü-  rufumuz  mefkûre  şuurumuzu  beslemek,
                              mü, öncelikli olarak düşman saldırılarından   olanla yetinmeyip bir yeni medeniyet çizgisi
                              korunmak  için  inşa  ediliyor.  Bu  sur  ya  da   belirtmeye gayret etmek olmalı. Olanı koru-
                              kale inşasının dünyadaki imar gerekçesinin   mak ve tabir yerindeyse çıtayı daha ilerilere
                              özüdür. Konumunu koruma, tehditlere karşı   taşımak  sorumluluğumuz  bakidir.  J.P.Satre
                              dayanıklı duvarların arkasında olma anlayışı   insan sahip olduklarının toplamı değil, fakat
                              bu mimari algının bir mefkûre şuurundan ne   henüz  gerçekleştiremediklerinin  toplamıdır
                              kadar uzak olduğunu gösterir. Kendi döne-  diyor.


                                                                                               Ocak 2023  33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40