Page 24 - Mart 2023
P. 24
Kavuşma çok heyecanlı oldu; her ikisi de
kendilerinden geçtiler. Seyyid Burhaneddin,
delikanlı Celâleddin’in bilgide eşi olmadığını
görmüş; bâtınında da işlenmemiş mâdenler
bulunduğunu keşfetmişti. Sevgiyle yürüyen
hocalık-talebelik devresi tam dokuz yıl sürdü.
Eflâkî, Mevlânâ’nın ona daha Belh’te
iken intisap etmiş olabileceğini söyler ( Ârif-
lerin Menkıbeleri, I, 59). Seyyid Burhâneddin
ertesi yıl zâhir ilimlerinde daha da ilerlemesi
için Mevlânâ’yı Dımaşk’a gönderdi. Kendisinin,
630 (1233) Eflâkî, Sâhib İsfahânî’nin Halep’te
Hallâviyye, Dımaşk’ta Mukaddemiyye med-
reselerinde dört veya yedi yıl ders aldıktan
sonra Kayseri’ye dönen Mevlânâ’yı sarayında
misafir etmek istediğini, Seyyid Burhâned-
din’in buna razı olmadığını, ilimde babasını
geçtiğini, “ledün ilminden inciler saçması için”
halvete girmesi gerektiğini söyleyerek onu
toplam 1001 günde ardarda üç defa halvete
soktuğunu, halvet sonrasında, “Bütün ilimler-
de eşi benzeri bulunmayan bir insan oldun;
haydi yürü, insanların ruhunu taze bir hayat ve
hesapsız bir rahmete garket; bu sûret âlemi-
nin ölülerini kendi mâna ve aşkınla dirilt” de-
diğini, ardından birlikte Konya’ya gittiklerini,
Seyyid Burhâneddin’in burada ona irşad için
icâzet verdiğini kaydeder. Seyyid, Mevlâna’nın
büyüklüğünü çok iyi biliyor, onu çok seviyor-
du. Bunun için ;
22 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ