Page 17 - Temmuz 2022
P. 17

geldiğine  inanır.  Ona  göre  izm’ler  “idraklerimize   birlikte kendisi amacını şu şekilde anlatmaktadır:
            giydirilen  deli  gömlekleridir.”  O  hiçbir  izm’e,  hiçbir
            gruba mensup değildir.                                Bir  çağın  vicdanı  olmak  isterdim,  bir  çağın  daha
                                                              doğrusu bir ülkenin, idrakimize vurulan zincirleri kırmak,
                 Ahmet  Kabaklı  şöyle  anlatır  Cemil  Meriç’i:  "Her   yalanları yok etmek, Türk insanını Türk insanından ayıran
            an  her  şeyden  uzak  duran  bir  hoca,  kitaplarına  ve   bütün  duvarları yıkmak  isterdim.  Muhteşem  bir  maziyi,
            bir  de  bize  sığınıyordu.  Dinsiz  miydi?  Hayır,  haşa!   daha muhteşem bir istikbale bağlayacak köprü olmak
            Hiçbirine  kıyamazdı.  Yalnız  kalıplara  karşıydı,  beylik   isterdim,  kelimeden,  sevgiden  bir  köprü.  (Meriç,  1978:
            laflara,  harc-ı  âleme  tepki  için  doğmuştu  Cemil   284).
            Meriç.  Her  şey  üzerinde  düşünen,  her  kanaati  didik
            didik  kurcalayan,  değirmen  gibi  kitap  öğüten  belki   Cemil  Meriç,  kalıp  yargılar  ile  anlatılamayacak
            çok  şeyi  beğenmemek  için  okuyan  bir  insan."  (Yazan,   gerçek bir aydın örneğidir. O Türk insanı arasında setler
            1993: 38). Cemil Meriç hiçbir kalıba sığdırılamayan, her   oluşturan  duvarların  hepsini  ortadan  kaldıramasa
            düşünceye saygısı olan fakat hep eleştirel gözle bakan   da  milletimizin  idrakine  vurulan  zincirleri  kırmaya  ve
            ve bütün bu özellikleriyle olması gereken aydın tipine   muhteşem  bir  maziyi,  daha  muhteşem  bir  istikbale
            örnek teşkil eden bir kişilik olarak görülmektedir.  bağlamaya  çalışan  “münzevi  ve  mütecessis  bir  fikir
                                                              işçisidir”.
                 Cemil Meriç düşünceden beslenen biridir. Onun
            amacı tarihsel süreçte ifade edilmiş doğruları gözden   Rahmet ve minnetle yad ediyoruz…
            geçirmek, insanlığın düşünce tarihini bir bütün olarak
            anlamaya  çalışmak  ve  böylece  doğru  düşünmeyi    KAYNAKLAR
            başarabilmektir.  Medeniyet  olarak  içine  düştüğümüz     ‣ AÇIKGÖZ, H. (1993). Cemil Meriç İle Sohbetler (1.
            açmazları  belirleyip  problemlere  çözümler  sunarak   Baskı). İstanbul: Seyran Yayınları.
            milletine ve insanlığa düşünce yoluyla hizmet etmek
            ister.  Cemil  Meriç  milleti  ve  medeniyeti  için  aklı  ve     ‣ ALATLI, A. (1987). Cemil Meriç’i Anlayabilmek.
            kalemiyle savaşan bir mücahid olarak çıkar meydana   Türk Edebiyatı Dergisi, 166, 21-24.
            (Açıkgöz,  1993:  6).  O  tüm  bu  çabaları  ve  çalışmaları     ‣ IŞIK, E. (1987). Meriç Kıyılarında. Türk Edebiyatı
            sayesinde   Türk   düşüncesindeki   yerini   kendisi   Dergisi, 166, 8-9.
            belirlemiştir: “Münzevi bir yıldız”.                ‣ İBRAHİMHAKKIOĞLU, B. (1987). Kızının Gözüyle
                                                                Cemil Meriç’in Dünyası. Türk Edebiyatı Dergisi,
                 Cemil  Meriç,  insanımız  ve  fikir  hayatımız  için   166, 25-27.
            verebileceğinin  hepsini  verebilmiş  midir  sorusuna     ‣ MERİÇ, C. (1978). Mağaradakiler (1.Baskı).
            cevabımız  tabi  ki  hayır  olacaktır.  Çünkü  bir  düşünür   İstanbul: Ötüken yayınları.
            ve  yazarın  en  değerli  yoldaşını,  en  çok  sevdiği  şey     ‣ MERİÇ, C. (1993a). Bu Ülke (8.Baskı). İstanbul:
            olan  kitaplarıyla  arasındaki  tek  bağı  olan  gözlerini   İletişim Yayınları.
            kaybetmiştir.  O,  gözlerinin  ışığını  kaybetmesine
            rağmen yılmamış fikir işçiliğine devam etmiştir. Cemil     ‣ MERİÇ, C. (1993b). Jurnal Cilt 2  (1.Baskı). İstanbul:
            Meriç gözlerini kaybetmemiş olsaydı inancımız odur ki   İletişim Yayınları.
            düşünce hayatımıza katkısı çok daha fazla olacaktı. O     ‣ YAZAN, Ü.M. (1993). Babam Cemil Meriç (1.Baskı).
            belki de fikir adamı olarak verdiği mücadeleyi aksiyon   Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
            adamı olarak da vermeye çalışacaktı.                ‣ MERİÇ, C. (1993c). Jurnal Cilt 1 (1.Baskı). İstanbul:
                                                                İletişim Yayınları.
                 Onu  sosyolog,  akademisyen,  yazar  hatta  siyasi     ‣ TAŞDELEN; V. (2010). Cemil Meriç’te Yabancılaşma
            olarak anlamaya anlatmaya dönük çok sayıda çalışma   Sorunu. Hece Dergisi, 157, 87-95.
            olmasına karşın ortak bir Cemil Meriç fikri hiç olmamış,
            olamamıştır. Cemil Meriç’in ne söylemeye, ne anlatmaya     ‣ UYAR, F. (2016, 5-6 Mayıs). Cemil Meriç’te Yerlilik
                                                                Bilinci. Doğumunun 100. Yılında Cemil Meriç
            ve ne yapmaya çalıştığını ortaya koymak isteyenlerle   Sempozyumunda Sunuldu, Gümüşhane.


                                                                                              Kasım 2022  15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22