Page 16 - Mart 2023
P. 16

Medeniyet  kuran, yücelten ve  bu yolla  insanlığa   Bilim insanı, aklı, pozitivist gerçekliği tüm değerle-
            huzur, barış ve esenlik getiren anlayışa sahip iftihar ve-  rin önüne alan bir yaklaşım benimser. Fiziğin yasaları ve
            silesi ataların nesilleri olduğumuzun örnekleri sayısız-  nesnel gerçeklikler karşısında insanın donanımlı olması,
            dır. Bunun gurur veren hissî gücü bir tarafa biz, bize ye-  bilmesi, bildirip insanlığa hizmet etmesi için çaba gös-
            niden güç verecek genlere sahip olduğumuz şuuruyla   terirler. İnsanlık yararına fikir yürütür, faydalı olmak ortak
            gayret  etmeli,  inşa  ettiğimiz  üzerine  her  alanda  daha   duygusu ile çalışır ve kendilerini takip edecek akade-
            iyisini vücuda getirmeliyiz. Yeni yüzyıla iz bırakmalı, bi-  mik  akılların  kadrolaşması,  üretim  sahalarında  yer  al-
            lim ve teknik alanlarda insanlık adına insanlık için ye-  ması, daha iyi yarınlar ve insanlığın mutlu yaşamları için
            niden damga vurmalıyız. Bununla birlikte inşa ettiğimiz   kafa yorarlar. Eğitimci, mimar, mühendis, hukuk insanı,
            yaşam  alanlarını,  atalarımızın  mimarî  kıstaslarına  göre   yönetimci, doktor daha sayısız meslek grubu mensubu
            kendi  geleceğimiz  için  bina  etmenin  önemi  yeniden   bu  ortak  sözleşmenin  gizli  taraflarıdır.  Bununla  birlik-
            belirdi.                                          te iyi yetişmiş donanımlı bir doktoru organ mafyasının
                                                              insafsız bir neşterine dönüştüren bilim değil insanlığın
                 Bilim,  olanı  gösterir,  yön  verir  tahminde  bulunur   ortak  değerlerine,  ahlaka,  inanca  olan  mesafedir.  Bir
            ve olasılıkların insan yaşamı üzerindeki etkilerini, bun-  müteahhitin bilimden insaf eğitimi alması beklenmez.
            ların dikkate alınması gerektiğini insan hayatı için be-  Ancak en küçük akli muhakeme insanlık için zararlı ola-
            lirtir.  Bir  deprem  felaketi yaşadığımız  Şubatın  altısı ve   nı yararından ayırt edebilir. Dedeleri en zarif ve heybetli,
            sonraki  travmatik  günler,  bilimin  söylemlerini  ciddiye   en nakış ve dirayetli eserleri bina etmiş bizlerin şu za-
            almanın mutlak karşılığı olacağını bizlere gösterdi. Bili-  mandaki, bu manzaradaki yerimiz maalesef mahcubi-
            min önermelerini, ülkemizin fay gerçeğini ve elbette zor   yet kırmızısıdır. Bilmek yetmemiş. İyi bina inşa etmeyi
            zamanda,  afet  anında  ne  büyük  yürekler  taşıdığımızı   bilmek  o  bilgiye  ahlakı  iliştirmek,  manevi  sorumluluk
            da… Burada asırlar evvelinde yeryüzünü süsleyen dün-  şuuruyla geleceği düşünmek gerekmiş. Bilimin tarih-
            ya harikası eserleri ile Mimar Sinan’ı hayırla, rahmetle   sel serüveninde atalarımızın benzersiz katkıları iftihar
            anmalıyız. Koca Sinan’ın keşfettiği beton kazık metodu   sebebimizken afetler, bilimi ciddiye almamanın bir öl-
            günümüzde Burj Khalifa gibi birçok meşhur yapının te-  çüm aracı olarak deneyimlenmemeli. Sağlam yaşam
            mellendirmesinde de uygulanmış ve mimariye önemli   alanları inşa etmenin usul ve esasları bilimin insanlık
            bir literatürel katkı sunmuştur. Mimaride iz bırakan ifti-  yararına en hayatî yönergeleriyken aksi ile muamele,
            har  sebebimiz,  dehalarımızı  örnek  almalıyız.  Basit  mi-  toplumsal  değerlere  yüz  çevirmek,  unutulmaz  cina-
            marî ölçülere uymadan, uygulamadan asırlar öncesinin   yetlere sebebiyet vermek demektir.
            standartlarına  dahi  yetişemeyeceğimiz  çok  açık.  Bin
            yıllık yapılar ayakta dimdik dururken o standartlar karşı-  Yunus,  dizeleriyle  ilim  sahibi  olmaktan  daha
            sında kulübe misali, baraka gibi yapılarımız yüz kızarta-  önemli olanın insanın özünü, kendini bilmesi gerektiği-
            cak can alacaktır. Görüldüğü üzere yaşam alanlarımızı   ni ilmin tali, kendini bilmenin aslî değerine vurgu yapar
            doğanın beklenen akışı içinde enkaza dönüştürmemiz   aslında. Tabi ilimsiz kendini bilmek ne mümkün? Ne ka-
            saniyeler  almıyor.  Uzmanların  olmaz  dediklerine,  ol-  dar bilirse bilsin, hangi seviyede ilim sahibi olursa olsun
            mayacağı  herkesçe  bilinene,  yetki  sahiplerinin  “daha”   bilgisini görgüsünü insanların refah ve selameti yerine
            hırsına, telden kolanlara, kumdan temellere, kartondan   şahsi hırs ve tamahı için kullanan, virüsten, depremler-
            evlere tanıklığımız utancımız oldu. Yakışmadı bize, içi-  den  benzer  ve  beter  afetlerden  daha  ciddi  bir  tehdit
            mizde olup bizi temsil etmeyeceklerse de, hiç kimseye.   yine  insanın  kendisi  olabiliyor.  Üzülerek  tecrübe  ettik.
            Üzüntümüzden  kızamadık,  zaman  bulamadık.  Paraya,   Warner  Bennis’in  veciz  ifadesini  tersten,  işi  yanlış  ya-
            mala olan tamahla açıklanacak milyonluk binaları dep-  panlarla yanlış işi yapanları on il merkezinden gördük.
            reme dayanıklı diye reklam eden anlayışı moloz yığınla-  İçlerinde  doğru  olanlar  zaten  işinin  hakkını,  emeğinin
            rından seçemedik. Üzüldük. Kanaat, bilimsel terbiyeye   ederini, o kıyamette duvarı dahi çatlamayanların sayısız
            tercih edilecek insani bir doyum ölçeğidir. Bu, her iş   dualarını aldılar. Var olsunlar.
            erbabının şiarı olsaydı, kazanma hırsına kurban edilen
            ahlaki prensiplerin hiçe sayılmasıyla binler bina yıkan   6 Şubat... Yıkım etkisi benzersiz bu felakette in-
            depremin şiddetine olan katkıları bizi de yıkmasaydı.   sanlık  olarak  bilimin  önermelerine  meydan  okuyan



             14    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21