Page 45 - Mayıs 2022
P. 45

ABİDE   AKADEMİK  BECERİLERİN  İZLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ



             HAZIRLAYAN
             Kayseri Ölçme Değerlendirme Merkezi

               ABİDE NEDİR?

               Eğitim sistemimizde yer alan öğretim programları-
            nın hedefleri, öğrencilerin okulda ne öğrendiğinden çok   ABİDE NEYİ ÖLÇMEKTEDİR?
            öğrendikleri ile neler yapabildikleri üzerinde yoğunlaş-
            maktadır. Bu durum, öğrencilerin öğrendiklerini günlük   ABİDE,  dört  farklı  ders  kapsamında  gerçekleştiril-
            yaşamda  kullanabilme  durumlarının  belirlenmesini  ve   mekte olup bunlar Türkçe, Sosyal Bilgiler, Matematik ve
            öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerinin ölçülmesi-  Fen Bilimleridir. Her bir ders için beş yeterlik düzeyi; te-
            ni  gerektirmektedir.  Tüm  bu  ihtiyaçların  giderilmesine   mel altı, temel, orta, orta üstü ve ileri şeklinde belirlen-
            yönelik  geliştirilen  Akademik  Becerilerin  İzlenmesi  ve   miş,  bu  yeterlik  düzeyleri  tanımları  yapılırken  PISA  ve
            Değerlendirilmesi  (ABİDE)  Araştırması,  ilkokul  dör-  TIMSS’in yeterlik düzeyleri ve tanımlarından yararlanıl-
            düncü sınıf, ortaokul sekizinci sınıf ve lise onuncu sınıfta   mıştır. Abide uygulamasında çoktan seçmeli ve açık uçlu
            öğrenim gören öğrencilerimizin örgün eğitimde kazan-  soru türleri kullanılmaktadır.
            mış  oldukları  bilgi  ve  becerileri  kullanma  becerilerinin
            ölçüldüğü bir durum belirleme çalışmasıdır. Çalışmalar
            Milli  Eğitim  Bakanlığı  Ölçme,  Değerlendirme  ve  Sınav
            Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.

               ABİDE uygulamasında öğrencilerin başarı puanları-
            nın yanı sıra, uygulamaya katılan öğrencilere, bu öğrenci-
            lerin öğretmenlerine ve okul idarecilerine uygulanan an-
            ketlerle öğrenci başarısı üzerinde etkili olan değişkenlere
            ilişkin de veri toplanmaktadır.

               ABİDE Araştırmasının Amacı

               ABİDE Araştırması ile öğrencilerin okulda öğrendik-
            lerini günlük yaşamda ne ölçüde kullanabildiklerinin ve
            öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilere sahip olma du-
            rumlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. ABİDE araş-
            tırmasının genel amacı, ilkokul 4. sınıf, ortaokul 8. sınıf ve
            lise 10. sınıf öğrencilerinin zihinsel becerilerinin ortaya
            konulması ve öğrencilerin akademik becerileriyle ilişkili   ABİDE Araştırması, becerilerin ölçülmesine odaklan-
            öğrenci, öğretmen ve okul özelliklerinin belirlenmesidir.  ması yönüyle PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme
               Bu genel amaç kapsamında ulaşılması hedeflenen alt  Programı), kazanımları temel alması yönüyle de TIMSS
            amaçlar ise şunlardır:                             (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
               •  4,  8  ve  10.  sınıf  düzeylerinde  öğrencilerin  Türkçe,  ile benzerlik göstermektedir. PISA ve TIMSS ülke gene-
            matematik, fen ve teknoloji ve sosyal bilgiler alanlarında  linde izleme yapmakta ve il düzeyinde bir geri bildirim
            zihinsel becerilere ne ölçüde sahip olduklarını belirlemek,  vermemektedir. Her ilin kendine özgü durumlarının iz-
               • Öğrencilerin başarılarını etkileyen duyuşsal özellik-  lenmesi ve geri bildirim verilmesi için il düzeyinde ör-
            leri, aile ve okul özelliklerini ortaya koymak,    neklem alınması gerekmektedir.
               •  Öğrencilerin  puanlarının  karşılık  geldiği  yeterlik
            düzeylerinin olduğu ve puanların anlam kazandığı bir de-  ABİDE Araştırması ile öğrencilerin okul yaşamında
            ğerlendirme sistemi kurmak,                        öğrendiklerini  günlük  yaşam  durumlarına  aktarma  be-
               • Yeterlik düzeylerinin belirlenmesinden sonra peri-  cerileri ve herhangi bir problem durumuyla karşılaştık-
            yodik olarak uygulanacak bu çalışma ile süreç içerisin-  larında çözme becerilerinin ölçülmesi de hedeflenmiştir.
            de  öğrencilerin  gelişim  ve  değişimlerini,  bu  gelişim  ve
            değişimlerin  eğitim  sistemindeki  yansımalarını  ortaya            FEN BİLİMLERİ
            koyabilmektir.

                                                                                                  Mayıs 2022  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48