Page 45 - Mayıs 2022
P. 45
ABİDE AKADEMİK BECERİLERİN İZLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
HAZIRLAYAN
Kayseri Ölçme Değerlendirme Merkezi
ABİDE NEDİR?
Eğitim sistemimizde yer alan öğretim programları-
nın hedefleri, öğrencilerin okulda ne öğrendiğinden çok ABİDE NEYİ ÖLÇMEKTEDİR?
öğrendikleri ile neler yapabildikleri üzerinde yoğunlaş-
maktadır. Bu durum, öğrencilerin öğrendiklerini günlük ABİDE, dört farklı ders kapsamında gerçekleştiril-
yaşamda kullanabilme durumlarının belirlenmesini ve mekte olup bunlar Türkçe, Sosyal Bilgiler, Matematik ve
öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerinin ölçülmesi- Fen Bilimleridir. Her bir ders için beş yeterlik düzeyi; te-
ni gerektirmektedir. Tüm bu ihtiyaçların giderilmesine mel altı, temel, orta, orta üstü ve ileri şeklinde belirlen-
yönelik geliştirilen Akademik Becerilerin İzlenmesi ve miş, bu yeterlik düzeyleri tanımları yapılırken PISA ve
Değerlendirilmesi (ABİDE) Araştırması, ilkokul dör- TIMSS’in yeterlik düzeyleri ve tanımlarından yararlanıl-
düncü sınıf, ortaokul sekizinci sınıf ve lise onuncu sınıfta mıştır. Abide uygulamasında çoktan seçmeli ve açık uçlu
öğrenim gören öğrencilerimizin örgün eğitimde kazan- soru türleri kullanılmaktadır.
mış oldukları bilgi ve becerileri kullanma becerilerinin
ölçüldüğü bir durum belirleme çalışmasıdır. Çalışmalar
Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav
Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
ABİDE uygulamasında öğrencilerin başarı puanları-
nın yanı sıra, uygulamaya katılan öğrencilere, bu öğrenci-
lerin öğretmenlerine ve okul idarecilerine uygulanan an-
ketlerle öğrenci başarısı üzerinde etkili olan değişkenlere
ilişkin de veri toplanmaktadır.
ABİDE Araştırmasının Amacı
ABİDE Araştırması ile öğrencilerin okulda öğrendik-
lerini günlük yaşamda ne ölçüde kullanabildiklerinin ve
öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilere sahip olma du-
rumlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. ABİDE araş-
tırmasının genel amacı, ilkokul 4. sınıf, ortaokul 8. sınıf ve
lise 10. sınıf öğrencilerinin zihinsel becerilerinin ortaya
konulması ve öğrencilerin akademik becerileriyle ilişkili ABİDE Araştırması, becerilerin ölçülmesine odaklan-
öğrenci, öğretmen ve okul özelliklerinin belirlenmesidir. ması yönüyle PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme
Bu genel amaç kapsamında ulaşılması hedeflenen alt Programı), kazanımları temel alması yönüyle de TIMSS
amaçlar ise şunlardır: (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
• 4, 8 ve 10. sınıf düzeylerinde öğrencilerin Türkçe, ile benzerlik göstermektedir. PISA ve TIMSS ülke gene-
matematik, fen ve teknoloji ve sosyal bilgiler alanlarında linde izleme yapmakta ve il düzeyinde bir geri bildirim
zihinsel becerilere ne ölçüde sahip olduklarını belirlemek, vermemektedir. Her ilin kendine özgü durumlarının iz-
• Öğrencilerin başarılarını etkileyen duyuşsal özellik- lenmesi ve geri bildirim verilmesi için il düzeyinde ör-
leri, aile ve okul özelliklerini ortaya koymak, neklem alınması gerekmektedir.
• Öğrencilerin puanlarının karşılık geldiği yeterlik
düzeylerinin olduğu ve puanların anlam kazandığı bir de- ABİDE Araştırması ile öğrencilerin okul yaşamında
ğerlendirme sistemi kurmak, öğrendiklerini günlük yaşam durumlarına aktarma be-
• Yeterlik düzeylerinin belirlenmesinden sonra peri- cerileri ve herhangi bir problem durumuyla karşılaştık-
yodik olarak uygulanacak bu çalışma ile süreç içerisin- larında çözme becerilerinin ölçülmesi de hedeflenmiştir.
de öğrencilerin gelişim ve değişimlerini, bu gelişim ve
değişimlerin eğitim sistemindeki yansımalarını ortaya FEN BİLİMLERİ
koyabilmektir.
Mayıs 2022 43