Page 14 - Mayıs 2022
P. 14

5)  Ahlaki  ve  Manevi
            Etkiler:  Savaştan  etkile-
            nen birçok çocuk hırsız-
            lık,  yalan  söyleme  gibi
            olumsuz     davranışlar
            sergilemek  ve  hayatta
            kalabilmek  için  farklı
            şekillerde  ahlaki  yapısı-
            nı  değiştirmek  zorunda
            kalabilir.


            6)  Sosyal  ve  Kültürel
            Kayıplar:  Çocuklar  sa-
            vaş sırasında kendi top-
            lum  ve  kültürlerinden
            uzaklaşmak     zorunda
            kalabilir.


               Machel  raporuna(*)
            göre,  toplam  dünya  nü-
            fusunun  yaklaşık  altıda
            biri  olan  bir  milyardan     Dilimize dolanmıştır hep deriz ki bizler,
            fazla  çocuk,  çatışma  ve
            savaş  çıkan  bölgelerde       Savaş büyük yıkımdır, tüm yurdu viran eder,
            yaşamaktadır. Tahminen         Ardındaki Kehkeşan, acı gerçeği gizler.
            2  milyon  çocuk  silahlı
            çatışmalarda  ölmüş,  üç       “Savaş atiyi vurur, bir nesli harab eder.
            katından fazlası da ciddi      Masum çocukları, bak, ölmeden türab eder”
            yaralar almış ya da kalıcı
            olarak  engelli  hale  gel-
            miştir.  On  sekiz  milyon
            çocuk  göç  etmiştir.  Her
            yıl dünyada 300 000 ci-
            varında  çocuk  asker  ol-
            maktadır.  Çocuk  asker-
            ler apayrı bir yaradır.


               Unutmayalım       ki
            çocuklar  savaş  başlat-
            mazlar  fakat  her  zaman
            savaşların  en  masum
            kurbanlarıdırlar.

            *BM Çocuk Hakları Komitesi 1993 yılında dünyada gittikçe artan çatışmaların çocuklar üzerindeki etkisinin, bu etkilerin ortadan kaldırılması için ya-
            pılması gerekenlerin BM Genel Kurulunda ele alınmasını ister. Bunun üzerine aynı yıl Aralık ayında gerçekleşen Genel Kurul, konuyu gündem yapar ve
            çatışma bölgelerindeki çocukların durumunu ortaya koyacak küresel bir raporun hazırlanmasına karar verir. Raporu hazırlamak üzere de Mozambik’in
            bağımsızlık sonrası ilk Eğitim Bakanı ve çocuk hakları savunucusu Graça Machel seçilir. Graça Machel iki yıl boyunca çatışmadan etkilenen birçok
            ülkeye gider ve çocuklarla, ailelerle, insani yardım gerçekleştiren kişilerle, hükümet yetkilileriyle çocukların neler yaşadıklarını daha iyi anlamak üzere
            görüşmeler yapar. Bu görüşmeler sonucunda, bugün hala çatışma dönemlerinde çocukların yaşadığı hak ihlallerini anlamak, görünür kılmak ve dolayı-
            sıyla önlemek için temel bir kaynak olarak kullanılan “Silahlı Çatışmaların Çocuklar Üzerindeki Etkisi Raporu”nu hazırlar.

            12    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19