Page 51 - Temmuz 2022
P. 51
2014). Bilim insanları özellikle eği- sosyo-ekonomik yapısı arasında kaygı durumları öğrenmeyi engel-
tim alanında çalışan kişiler okul yüksek düzeyde ilişki vardır. Bu kav- ler, orta düzey kaygı ise öğrenmeleri
kültürünü başarının olmazsa ol- ramdan anlaşılması gereken ailenin sistematik hale getirir ve kolaylık
mazlarından görmektedirler (Sarıer, girdi seviyesi, hayatını sürdürdüğü sağlar (Bacanlı, 2005).
2016). çevre ve statüsüdür. Ailenin sos- Dikkat; tanımını zihnin bir nok-
Benlik saygısı; kişinin kendi yo-ekonomik seviyesi ile öğrenci ta ya da durum üzerinde hedefe ki-
özelliklerini beğenmesi, kendisin- başarısı arasında pozitif bir kore- litlenmesi olarak tanımlayabiliriz.
den memnun olması, kendi onurize lasyon olduğu yapılan araştırma- Dikkatin öğrenilmesi gereken konu
etmesi kişinin bilimsel ve akademik lar sonucu ortaya çıkan bir sonuç- üzerinde toplanması öğrenilecek
hayatı üzerinde olumlu etkiye sahip tur (Sarıer, 2016). konunun kaliteli bir şekilde öğrenil-
olduğunu göstermektedir (Choi, mesini kolaylaştırır. Öğrenme oluş-
2005). Ailenin eğitim düzeyi; kişinin
Öğretmen davranışları; öğrenim aile içinde almış olduğu eğitimler ması için dikkat elzemdir (Ersanlı
süreçlerini etkileyen en birincil hu- kişiyi öğrenmeye daha yatkın yap- ve Uzman, 2007).
suslardan ilki öğretmen davranış- makta ve öğrenenin kişilik sürecini Fiziksel ortam; kaliteli bir öğ-
larıdır (Şevik, 2014; Şişman, 2014). de etkilemektedir. Ailenin eğitimi renmenin oluşabilesi için fizyolo-
Öğretmen; öğrenenleri yönlendi- ile öğrenciye sundukları katkılar ve jik, psikolojik ve ailesel faktörlerin
ren, şekillendiren, duygusal ve de- öğrenci başarısı arasında yüksek akabinde öğrenme ortamının da
vinimsel olarak ilerleten yaratıcı ve düzeyde ilişki olduğu tespit edil- özelliklerini göz ardı etmemek ge-
değiştirici kişidir. (Gordon, 1997; miştir (Anıl, 2009). rekmektedir. Öğrenme ortamın-
Sadık, 2002). Öğretmenlerin cana Olgunlaşma; kişinin organları- daki ses, ışık, renk, oturum düzeni,
yakın sevecen, anlayışlı ve iyimser nın olması gerekeni yerine getirme- sınıfın dışarıdan ses alma seviyesi
olmaları öğrencilerin kendilerini si, öğrenilmiş davranışlardan ayrık, gibi fiziksel özellikler öğrenenlerin
ifade edebilmeleri için önemlidir kalıtsal olarak gerçekleşen biyolo- öğrenmelerini pozitif ya da negatif
(Gordon, 1997). Yapılan araştırma- jik gelişimdir. Olgunlaşma fiziksel olarak etkileyebilmektedir. (Küçük
larda öğretmenlerin öğrencilerin oluşuma etki eden bir faktördür. Ahmet, 2003).
davranışlarını destekleyici tutumla- Öğrenenin istendik davranışlara Başarıyı etkileyen etmenlerin
rı ve pozitif etkilerinin öğrencilerin ulaşması için olgunlaşmanın yeterli ne oldukları iyi tespit edilmelidir.
başarılarını artırmada önemli bir düzeyde olması gerekir (Senemoğlu, Öğrenci başarısının artırılması için
faktör olduğunu ortaya koymakta- 2018). öğrenciyi olumsuz etkileyecek her
dır (Sarıer, 2016). Hazır bulunuşluk kavra- unsurun ya en aza indirilmesi ya da
Derse yönelik tutumlar; tutum mı olgunlaşma ile de alakalıdır.
bireylerin davranışları ve gruplara Olgunlaşma bireylere yaş ile bera- ortadan kaldırılması gerekmektedir.
Aslında hepsi bir bütün olan bu et-
aidiyet noktasında kabul veya ret ber birçok kazanım sağladığı gibi
etmelerini sağlayan bir durumdur karışık davranışların öğrenilmesi menlerin eksik yanları giderilirse
(Sarıer, 2016). Öğretim ve eğitim için hazır bulunuşluk seviyesini de oluşan durumda pozitif etkiler ar-
alanında derse yönelik tutumlar bireye sunar. Hazır bulunuşluk salt tacak hem öğrenme gerçekleşecek
öğrenenlerin başarısını artırdığı ve olgunlaşa değil kişinin önceki ha- hem de kurslar hedeflerine ulaşarak
okula karşı olumlu duygular bes- yatındaki öğrenme, ilgi, güdülenme istendik davranışların sayısı arta-
lenmesinde önemli rol oynadığı ön seviyesi, yetileri ve sağlık durumunu caktır. Kursların başarıya ulaşması
plana çıkmaktadır (Sarıer, 2016). da içerir (Senemoğlu, 2018). için başarı etmenleri her öğrenci
Ailenin sosyo-ekonomik yapı- Kaygı düzeyi ve korku; ileri se- özelinde üzerinde durulması gere-
sı; öğrenenin başarısı ile ailenin viye de kaygı veya alt sınırlarda ki ken konuların başında gelmektedir.
Kasım 2022 49