Page 51 - Temmuz 2022
P. 51

2014). Bilim insanları özellikle eği-  sosyo-ekonomik  yapısı  arasında  kaygı  durumları  öğrenmeyi  engel-
            tim  alanında  çalışan  kişiler  okul  yüksek düzeyde ilişki vardır. Bu kav-  ler, orta düzey kaygı ise öğrenmeleri
            kültürünü  başarının  olmazsa  ol-  ramdan anlaşılması gereken ailenin  sistematik  hale  getirir  ve  kolaylık
            mazlarından görmektedirler (Sarıer,  girdi  seviyesi,  hayatını  sürdürdüğü   sağlar (Bacanlı, 2005).
            2016).                           çevre  ve  statüsüdür.  Ailenin  sos-  Dikkat; tanımını zihnin bir nok-
               Benlik  saygısı;  kişinin  kendi  yo-ekonomik  seviyesi  ile  öğrenci   ta ya da durum üzerinde hedefe ki-
            özelliklerini  beğenmesi,  kendisin-  başarısı  arasında  pozitif  bir  kore-  litlenmesi  olarak  tanımlayabiliriz.
            den memnun olması, kendi onurize  lasyon  olduğu  yapılan  araştırma-  Dikkatin öğrenilmesi gereken konu
            etmesi kişinin bilimsel ve akademik  lar sonucu ortaya çıkan bir sonuç-  üzerinde  toplanması  öğrenilecek
            hayatı üzerinde olumlu etkiye sahip  tur (Sarıer, 2016).          konunun kaliteli bir şekilde öğrenil-
            olduğunu  göstermektedir  (Choi,                                  mesini kolaylaştırır. Öğrenme oluş-
            2005).                              Ailenin  eğitim  düzeyi;  kişinin
               Öğretmen davranışları; öğrenim  aile  içinde  almış  olduğu  eğitimler   ması  için  dikkat  elzemdir  (Ersanlı
            süreçlerini etkileyen en birincil hu-  kişiyi öğrenmeye daha yatkın yap-  ve Uzman, 2007).
            suslardan  ilki  öğretmen  davranış-  makta ve öğrenenin kişilik sürecini   Fiziksel  ortam;  kaliteli  bir  öğ-
            larıdır  (Şevik,  2014;  Şişman,  2014).  de  etkilemektedir.  Ailenin  eğitimi   renmenin  oluşabilesi  için  fizyolo-
            Öğretmen;  öğrenenleri  yönlendi-  ile öğrenciye sundukları katkılar ve   jik,  psikolojik  ve  ailesel  faktörlerin
            ren,  şekillendiren,  duygusal  ve  de-  öğrenci  başarısı  arasında  yüksek   akabinde  öğrenme  ortamının  da
            vinimsel olarak ilerleten yaratıcı ve  düzeyde  ilişki  olduğu  tespit  edil-  özelliklerini  göz  ardı  etmemek  ge-
            değiştirici  kişidir.  (Gordon,  1997;  miştir (Anıl, 2009).      rekmektedir.  Öğrenme  ortamın-
            Sadık,  2002).  Öğretmenlerin  cana   Olgunlaşma;  kişinin  organları-  daki ses, ışık, renk, oturum düzeni,
            yakın  sevecen,  anlayışlı  ve  iyimser  nın olması gerekeni yerine getirme-  sınıfın  dışarıdan  ses  alma  seviyesi
            olmaları  öğrencilerin  kendilerini  si, öğrenilmiş davranışlardan ayrık,  gibi  fiziksel  özellikler  öğrenenlerin
            ifade  edebilmeleri  için  önemlidir  kalıtsal  olarak  gerçekleşen  biyolo-  öğrenmelerini pozitif ya da negatif
            (Gordon, 1997). Yapılan araştırma-  jik  gelişimdir.  Olgunlaşma  fiziksel   olarak  etkileyebilmektedir.  (Küçük
            larda  öğretmenlerin  öğrencilerin  oluşuma  etki  eden  bir  faktördür.   Ahmet, 2003).
            davranışlarını destekleyici tutumla-  Öğrenenin  istendik  davranışlara   Başarıyı  etkileyen  etmenlerin
            rı ve pozitif etkilerinin öğrencilerin  ulaşması için olgunlaşmanın yeterli   ne  oldukları  iyi  tespit  edilmelidir.
            başarılarını  artırmada  önemli  bir  düzeyde olması gerekir (Senemoğlu,   Öğrenci başarısının artırılması için
            faktör  olduğunu  ortaya  koymakta-  2018).                       öğrenciyi  olumsuz  etkileyecek  her
            dır (Sarıer, 2016).                 Hazır   bulunuşluk    kavra-  unsurun ya en aza indirilmesi ya da
               Derse  yönelik  tutumlar;  tutum  mı  olgunlaşma  ile  de  alakalıdır.
            bireylerin  davranışları  ve  gruplara  Olgunlaşma  bireylere  yaş  ile  bera-  ortadan kaldırılması gerekmektedir.
                                                                              Aslında hepsi bir bütün olan bu et-
            aidiyet  noktasında  kabul  veya  ret  ber  birçok  kazanım  sağladığı  gibi
            etmelerini  sağlayan  bir  durumdur  karışık  davranışların  öğrenilmesi   menlerin  eksik  yanları  giderilirse
            (Sarıer,  2016).  Öğretim  ve  eğitim  için  hazır  bulunuşluk  seviyesini  de   oluşan  durumda  pozitif  etkiler  ar-
            alanında  derse  yönelik  tutumlar  bireye sunar. Hazır bulunuşluk salt   tacak  hem  öğrenme  gerçekleşecek
            öğrenenlerin başarısını artırdığı ve  olgunlaşa  değil  kişinin  önceki  ha-  hem de kurslar hedeflerine ulaşarak
            okula  karşı  olumlu  duygular  bes-  yatındaki öğrenme, ilgi, güdülenme   istendik  davranışların  sayısı  arta-
            lenmesinde önemli rol oynadığı ön  seviyesi, yetileri ve sağlık durumunu   caktır.  Kursların  başarıya  ulaşması
            plana çıkmaktadır (Sarıer, 2016).  da içerir (Senemoğlu, 2018).   için  başarı  etmenleri  her  öğrenci
               Ailenin  sosyo-ekonomik  yapı-   Kaygı düzeyi ve korku;  ileri  se-  özelinde  üzerinde  durulması  gere-
            sı;  öğrenenin  başarısı  ile  ailenin  viye  de  kaygı  veya  alt  sınırlarda  ki  ken konuların başında gelmektedir.


                                                                                              Kasım 2022  49
   46   47   48   49   50   51   52