Page 50 - Temmuz 2022
P. 50

Uğur ÇOLAKOĞLU
              Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü
              ARGE Birimi

               İYEP’in öğrenci ve öğretmenleri-  • Hazırbulunuşluk,             Motivasyon;  kişiyi  davranışa
            mize sunacağı katkıları geçen sayı-  • Kaygı düzeyi ve korku,     güdüleyen, içsel ve dışsal olarak ki-
            mızda dile getirmiştik. Bu katkıları   • Dikkat,                  şiyi harekete geçiren güçtür (Aydın,
            genel bir başlık altında inceleyecek   • Fiziksel ortam,          2014). Elde edilen bulgular isteklen-
            olursak  ‘’Başarı  Etmenleri’  olarak   Bu  etmenleri  artırmak  ve  çe-  dirme  düzeyi  yüksek  öğrenenlerin
            nitelendirebiliriz. Peki nedir bu ba-  şitlendirmek  elbette  mümkündür.  akademik başarılarının daha iyi ol-
            şarı etmenleri gelin hep beraber bir  Öğrencinin başarılı olması ve kurs-  duğunu,  aynı  zamanda  kendilerine
            göz atalım…                      ların  hedeflerine  ulaşması  nokta-  saygılarının daha fazla olduğunu ve
               Toplumumuzda yapılan çeşitli ça-  sında  başarıyı  etkileyen  unsurlar-  kreatif  düşünme  becerilerinin  üst
            lışmalarda başarıyı etkileyen birçok  dan doğabilecek zararları minimize  seviyede  olduğunu  göstermektedir
            etmen  bulunmaktadır.  Akademik  ederek ilerlemek hedeflere ulaşma-  (Boyd,2002; Gottfried, 2001).
            başarıyı etkileyen unsurlar arasında  da öğrenenlere ve ailelere büyük ko-  Ders  çalışma  prensibi;  dikkatli
            şu etmenleri sıralayabiliriz;    laylık sağlayacaktır.            olma, kaynaklardan etkin yararlan-
               • Öz yeterlilik,                 Öz  yeterlik;  kişilerin  belirlenen  ma,  problem  çözme,  tekrar  etme,
               • Motivasyon,                 hedeflere  ulaşmasında  karşılarına  sürekli  ve  planla  çalışma  teknik-
               • Ders çalışma prensibi,      çıkan engellere karşın içsel gücü ile  lerinin  edinimlerinin  kazanılması
               • Okul kültürü,               sorunu çözme ve kendi ilgi, istidat ve  ve  bunları  istenilen  anda  kullan-
               • Benlik saygısı,             kabiliyetlerine olan güvenini temsil  ma  becerisi  biçiminde  ifade  edi-
               • Öğretmen davranışları,      eden  bir  kavramdır  (Schwarzer  ve  lir  (Demircioğlu  ve  Memiş,  2007;
               • Derse yönelik tutumlar,     Hallun, 2008). Elde edilen bulgular  Hattie ve Purdue, 2000).
               • Ailenin sosyo-ekonomik yapısı,  öz  yeterlilik  ile  başarının  arasında   Okul kültürü; okul toplumu ba-
               • Ailenin eğitim düzeyi       güçlü bir kolerasyon olduğunu gös-  kımından üretilen simgeler, değer-
               • Olgunlaşma,                 termektedir (Sarıer, 2016).      ler ve inançlar bütünüdür (Şişman,


             48    81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ
   45   46   47   48   49   50   51   52