Page 50 - Temmuz 2022
P. 50
Uğur ÇOLAKOĞLU
Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü
ARGE Birimi
İYEP’in öğrenci ve öğretmenleri- • Hazırbulunuşluk, Motivasyon; kişiyi davranışa
mize sunacağı katkıları geçen sayı- • Kaygı düzeyi ve korku, güdüleyen, içsel ve dışsal olarak ki-
mızda dile getirmiştik. Bu katkıları • Dikkat, şiyi harekete geçiren güçtür (Aydın,
genel bir başlık altında inceleyecek • Fiziksel ortam, 2014). Elde edilen bulgular isteklen-
olursak ‘’Başarı Etmenleri’ olarak Bu etmenleri artırmak ve çe- dirme düzeyi yüksek öğrenenlerin
nitelendirebiliriz. Peki nedir bu ba- şitlendirmek elbette mümkündür. akademik başarılarının daha iyi ol-
şarı etmenleri gelin hep beraber bir Öğrencinin başarılı olması ve kurs- duğunu, aynı zamanda kendilerine
göz atalım… ların hedeflerine ulaşması nokta- saygılarının daha fazla olduğunu ve
Toplumumuzda yapılan çeşitli ça- sında başarıyı etkileyen unsurlar- kreatif düşünme becerilerinin üst
lışmalarda başarıyı etkileyen birçok dan doğabilecek zararları minimize seviyede olduğunu göstermektedir
etmen bulunmaktadır. Akademik ederek ilerlemek hedeflere ulaşma- (Boyd,2002; Gottfried, 2001).
başarıyı etkileyen unsurlar arasında da öğrenenlere ve ailelere büyük ko- Ders çalışma prensibi; dikkatli
şu etmenleri sıralayabiliriz; laylık sağlayacaktır. olma, kaynaklardan etkin yararlan-
• Öz yeterlilik, Öz yeterlik; kişilerin belirlenen ma, problem çözme, tekrar etme,
• Motivasyon, hedeflere ulaşmasında karşılarına sürekli ve planla çalışma teknik-
• Ders çalışma prensibi, çıkan engellere karşın içsel gücü ile lerinin edinimlerinin kazanılması
• Okul kültürü, sorunu çözme ve kendi ilgi, istidat ve ve bunları istenilen anda kullan-
• Benlik saygısı, kabiliyetlerine olan güvenini temsil ma becerisi biçiminde ifade edi-
• Öğretmen davranışları, eden bir kavramdır (Schwarzer ve lir (Demircioğlu ve Memiş, 2007;
• Derse yönelik tutumlar, Hallun, 2008). Elde edilen bulgular Hattie ve Purdue, 2000).
• Ailenin sosyo-ekonomik yapısı, öz yeterlilik ile başarının arasında Okul kültürü; okul toplumu ba-
• Ailenin eğitim düzeyi güçlü bir kolerasyon olduğunu gös- kımından üretilen simgeler, değer-
• Olgunlaşma, termektedir (Sarıer, 2016). ler ve inançlar bütünüdür (Şişman,
48 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ