Page 47 - Eylül 2022
P. 47
öğrenme eksikliklerinin en belir- tersi gerçekleşmiştir. Ayrıca kur- verimli sonuçlar alınmasıyla hızla
gin ortaya çıkış zamanının bu sınıf sa devam eden öğrencilerde kötü büyümüştür. Dezavantajlı kesim
düzeyinde olmasıdır. Ülkemizdeki alışkanlıkların ciddi manada azal- üzerinde yoğunlaşan program öğ-
yanılgılardan biride DYK, İYEP vb. dığı görülmüştür (Mishna ve diğer- renenlerin sosyalleşmesini, suça
kursların sadece ülkemizde oldu- leri, 2013). meyil ve katılım oranını düşür-
ğu kanısıdır. Eğitim bir değişim müştür. Belirtilen yıllar arasın-
ve dönüşüm sürecidir. Buna bağlı İsrail’de ise uygulanan kurs- da okul öncesinden liseye kadar
olarak her bireyin de kendi özelin- ların mantığı biraz daha farklı- toplamda altı milyon dört yüz
de tek ve biricik olduğu göz önüne dır. İsrail’de dezavantajlı kesimde kırk beş bin öğrenen program-
alınırsa üretilen bir sistemin her- bulunan öğrenenler ve öğrenme dan faydalanmıştır. Kurslar hafta
kesi ve herkesin istediği koşulları seviyesi düşük olan öğrenciler içi ders çıkışları hafta sonları, yaz
kapsaması neredeyse imkânsızdır. için hem akademik hem de sosyal tatili olmak üzere devam etmiş-
Okul harici açılan kurslar sadece anlamda gelişimlerini sağlamak tir. Öğrenenlere ev ödevlerinde-
ülkemizde değil tüm dünyada eği- için kurslar verilmektedir. Kurslar ki eksikliklerin tamamlanması,
tim alanında isminden söz ettiren özel eğitim kurumlarından ziyade sınıfı geçme, okul devamlılığı,
ülkelerde de benzer durum yaşan- bakanlık tarafından verilmekte ve dersler alanındaki başarının art-
maktadır. İsterseniz gelin beraber bazı kademelerde gerçekleştiril- ması, iletim becerilerinin ilerle-
dünya ülkelerinde bulunan kurs- mektedir. Kursların amaçlarını; mesi, kararlılık ve toplum içinde
lara birer birer göz atalım. öğrenenlerin öğrenme kapasite- ben duygusunun yanı sıra ait olma
lerini artırmak, dinlenmelerini duygularında artış olduğu göz-
Dünyada Kurs Uygulayan sağlamak ve öğrenenler arasında lemlenmiştir (Little, Weiss ve Wimer,
Ülkelerden güven ortamı oluşturmak olarak 2008).
Bazılarından Örnekler sıralayabiliriz (Amiel ve Ben Rabi,
2010). ABD’de yapılan kursların bir di-
Dünyada okul içi verilen eği- ğer avantajları ise suçların çok yo-
timin yanı sıra okul dışında ve- Finlandiya hükümeti ise uy- ğun gerçekleştiği 14:00-20:00 sa-
rilen kurslarla öğrenciler takviye guladığı kurslarda öğrenenlere atleri arasında verilen takviyelerle
edilmekte ve faydalı çıktılarının sanatsal ve sportif etkinlikler dü- gençlerin suça bağlılık ve bağımlı-
olduğu gözlenmektedir. Burada zenlemek suretiyle öğrenenle- lık oranın azaltılması olmuştur. Bu
dünyadaki farklı uygulamalar içe- ri geliştirmeyi hedeflemektedir. durumdan ötürü öğrenenler hem
ren bazı kurs örnekleri aşağıda Birleşik okul günleri başlığında suçtan uzak kalmış hem de aka-
açıklanmıştır. okul günlerini yeniden oluştur- demik başarılarını artırarak geli-
mak ve düzenlemek adına yapıl- şimlerini hızlandırmıştır (Cosden,
Kanada Eğitim Bakanlığı uygu- maktadır. Bu faaliyetlere kişilerin Morrison, Gutierrez ve Brown, 2004).
lamış olduğu kurslarda öğrenen- kazanç seviyeleri göz ardı edilerek
lerin hem akademik hem de sosyal eşitlik ilkesine göre herkes katılım Tüm bu çalışmalar gösteriyor
anlamda ilerlemelerini hedefle- sağlayabilmektedir (Metsapelto ve ki bu tarz kurslar sadece ülkemize
miştir. Kurslara devam eden öğ- Pulkkinen, 2014). has olmayıp tüm dünyada var olan
renenlerde hem akademik başarı Amerika Birleşik Devletleri’nde yetiştirme sürecinin bir parçasıdır.
artmış hem de kendilerine verdik- ise durum biraz daha kapsam- İlerleyen sayılarda İYEP’in öğrenci
leri değer ve inanç sistemleri güç lıdır. 1996-2008 yıllarında ger- ve öğretmenlerimize sunduğu kat-
bulmuştur. Kurslara katılmayan çekleştirilen okul dışı etkinlik- kıları sizlerle paylaşacağız. Kalın
öğrenciler de ise bu durumun tam ler devlet finansmanı sayesinde sağlıcakla…
Eylül 2022 45