Page 47 - Eylül 2022
P. 47

öğrenme  eksikliklerinin  en  belir-  tersi  gerçekleşmiştir.  Ayrıca  kur-  verimli sonuçlar alınmasıyla hızla
            gin ortaya çıkış zamanının bu sınıf  sa  devam  eden  öğrencilerde  kötü  büyümüştür.  Dezavantajlı  kesim
            düzeyinde olmasıdır. Ülkemizdeki  alışkanlıkların ciddi manada azal-  üzerinde yoğunlaşan program öğ-
            yanılgılardan biride DYK, İYEP vb.  dığı görülmüştür (Mishna ve diğer-  renenlerin  sosyalleşmesini,  suça
            kursların sadece ülkemizde oldu-  leri, 2013).                    meyil  ve  katılım  oranını  düşür-
            ğu  kanısıdır.  Eğitim  bir  değişim                              müştür.  Belirtilen  yıllar  arasın-
            ve dönüşüm sürecidir. Buna bağlı    İsrail’de  ise  uygulanan  kurs-  da  okul  öncesinden  liseye  kadar
            olarak her bireyin de kendi özelin-  ların  mantığı  biraz  daha  farklı-  toplamda  altı  milyon  dört  yüz
            de tek ve biricik olduğu göz önüne  dır.  İsrail’de  dezavantajlı  kesimde  kırk  beş  bin  öğrenen  program-
            alınırsa üretilen bir sistemin her-  bulunan  öğrenenler  ve  öğrenme  dan  faydalanmıştır.  Kurslar  hafta
            kesi ve herkesin istediği koşulları  seviyesi  düşük  olan  öğrenciler  içi ders çıkışları hafta sonları, yaz
            kapsaması neredeyse imkânsızdır.  için hem akademik hem de sosyal  tatili  olmak  üzere  devam  etmiş-
            Okul  harici  açılan  kurslar  sadece  anlamda  gelişimlerini  sağlamak  tir.  Öğrenenlere  ev  ödevlerinde-
            ülkemizde değil  tüm dünyada eği-  için kurslar verilmektedir. Kurslar  ki  eksikliklerin  tamamlanması,
            tim alanında isminden söz ettiren  özel eğitim kurumlarından ziyade  sınıfı  geçme,  okul  devamlılığı,
            ülkelerde de benzer durum yaşan-  bakanlık tarafından verilmekte ve  dersler  alanındaki  başarının  art-
            maktadır. İsterseniz gelin beraber  bazı  kademelerde  gerçekleştiril-  ması,  iletim  becerilerinin  ilerle-
            dünya  ülkelerinde  bulunan  kurs-  mektedir.  Kursların  amaçlarını;  mesi,  kararlılık  ve  toplum  içinde
            lara birer birer göz atalım.     öğrenenlerin  öğrenme  kapasite-  ben duygusunun yanı sıra ait olma
                                             lerini  artırmak,  dinlenmelerini  duygularında  artış  olduğu  göz-
                Dünyada Kurs Uygulayan       sağlamak  ve  öğrenenler  arasında  lemlenmiştir (Little, Weiss ve Wimer,
                       Ülkelerden            güven  ortamı  oluşturmak  olarak  2008).
                  Bazılarından Örnekler      sıralayabiliriz  (Amiel  ve  Ben  Rabi,
                                             2010).                             ABD’de yapılan kursların bir di-
               Dünyada  okul  içi  verilen  eği-                              ğer avantajları ise suçların çok yo-
            timin  yanı  sıra  okul  dışında  ve-  Finlandiya  hükümeti  ise  uy-  ğun gerçekleştiği 14:00-20:00 sa-
            rilen  kurslarla  öğrenciler  takviye  guladığı  kurslarda  öğrenenlere  atleri arasında verilen takviyelerle
            edilmekte  ve  faydalı  çıktılarının  sanatsal ve sportif etkinlikler dü-  gençlerin suça bağlılık ve bağımlı-
            olduğu  gözlenmektedir.  Burada  zenlemek  suretiyle  öğrenenle-  lık oranın azaltılması olmuştur. Bu
            dünyadaki farklı uygulamalar içe-  ri  geliştirmeyi  hedeflemektedir.  durumdan  ötürü  öğrenenler  hem
            ren  bazı  kurs  örnekleri  aşağıda  Birleşik  okul  günleri  başlığında  suçtan  uzak  kalmış  hem  de  aka-
            açıklanmıştır.                   okul  günlerini  yeniden  oluştur-  demik  başarılarını  artırarak  geli-
                                             mak  ve  düzenlemek  adına  yapıl-  şimlerini  hızlandırmıştır  (Cosden,
               Kanada Eğitim Bakanlığı uygu-  maktadır. Bu faaliyetlere kişilerin  Morrison, Gutierrez ve Brown, 2004).
            lamış  olduğu  kurslarda  öğrenen-  kazanç seviyeleri göz ardı edilerek
            lerin hem akademik hem de sosyal  eşitlik ilkesine göre herkes katılım   Tüm  bu  çalışmalar  gösteriyor
            anlamda  ilerlemelerini  hedefle-  sağlayabilmektedir  (Metsapelto  ve  ki bu tarz kurslar sadece ülkemize
            miştir.  Kurslara  devam  eden  öğ-  Pulkkinen, 2014).            has olmayıp tüm dünyada var olan
            renenlerde  hem  akademik  başarı   Amerika Birleşik Devletleri’nde  yetiştirme sürecinin bir parçasıdır.
            artmış hem de kendilerine verdik-  ise  durum  biraz  daha  kapsam-  İlerleyen sayılarda İYEP’in öğrenci
            leri değer ve inanç sistemleri güç  lıdır.  1996-2008  yıllarında  ger-  ve öğretmenlerimize sunduğu kat-
            bulmuştur.  Kurslara  katılmayan  çekleştirilen  okul  dışı  etkinlik-  kıları  sizlerle  paylaşacağız.  Kalın
            öğrenciler de ise bu durumun tam  ler  devlet  finansmanı  sayesinde  sağlıcakla…


                                                                                               Eylül 2022  45
   42   43   44   45   46   47   48