Page 25 - calikusu
P. 25

Masal çocukların sorun çözme becerile-
           Hayır!                                              rini geliştirir. Bu beceri 21. yüzyıl becerileri
              0-3 yaş ve devamında çocuklarda dil ge-          arasında ilk sırada yer almaktadır. Gerçek
           lişimi için büyük katkı sağlar. Masal dinleyen      hayatta  olan  veya  olmayan  birçok  soru
           çocukların  kelime  dağarcıkları  gelişir.  Yapı-   veya sorun ile çocuk ilk başta masalla tanış-
           lan araştırmalar erken yaşta sözlü anlatı ile       mış olur. Bu sorunlara cevap bulmak nokta-
           tanışan  çocukların  ileriki  yaşlarında  oku-      sında masal ile eşgüdüm sağlayarak daha
           ma-yazma  gelişimine  önemli  bir  katkısı  ol-     pratik çözümler ortaya koyar. Masalda mu-
           duğu gözlenmekte.                                   hakkak yer alan iyi ve kötü karakter saye-
                                                               sinde neyin iyi neyin kötü olduğuna daha
           Başka;                                              kolay  karar  verir.  Doğru  ve  yanlış  üzerine
              Masalın en önemli katkılarından birisi de        çocuğu düşünmeye sevk eder.
           çocuğa “Dinleme Yetisi” kazandırır. Ki benim
           en çok önemsediğim kazanım budur. Çünkü             En özeli, en güzeli;
           günümüz insanının en büyük sorunsalı; bir-             İngiliz eleştirmen Gilbert K. Chesterton;
           birini dinlememesi...                               “Masallar gerçekten ötedir; bize ejderhala-
              Toplumsal  anlamda  çevremizi  gözlemle-         rın var olduğunu anlattıkları için değil, ej-
           diğimizde  eminim  bana  hak  vereceksiniz.         derhaların bile yenilebileceğini anlattıkları
           İnsanların  birbirini  dinlemeye  sabrının  kal-    için.”  dediği  gibi  masallar  hem  bizdendir
           madığı  ortada.  Aslında  kişiler  arasında  ve     hem de bizden ötedir…
           toplumsal  olarak  karşımıza  çıkan  sorunla-
           rın  birçoğu  birbirimizi  dinlemediğimizden
           ileri gelmekte. Uzun yıllar okullarda Türkçe
           dersinin dört temel becerisinden biri olarak
           “Dinleme Becerisi” müfredatta yer almasına
           rağmen  insanlara  yeteri  kadar  bu  beceriyi
           kazandıramıyoruz.  Bu  da  bize  gösteriyor  ki
           erken  çocukluk  dönemi  bu  becerinin  kaza-
           nımı noktasında daha iyi değerlendirilmeli.


           Başka;
           Tarih  ve  Coğrafya  ile  olan  bağımızı  sağlar.
           Kültürel  kodların  aktarımına  katkı  sunar.
           Kendi yöresine ait kavramları tanır. Çocukta
           empati duygusunu geliştirir. Çocukların top-
           lumsal değerleri daha erken yaşta kanıksa-
           malarına yardımcı olur. Masaldaki iyi ve kötü
           karakterin yerine kendini koyan çocuk, baş-
           kalarının  başına  gelen  olaylara  daha  duyarlı
           bir bakış açısı
           geliştirir.

           Son olarak;




                             Rafet URAL
                            Eğitimci -Yazar
                       rafetural@hotmail.com
                                                                                                           23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30