Page 25 - calikusu
P. 25
Masal çocukların sorun çözme becerile-
Hayır! rini geliştirir. Bu beceri 21. yüzyıl becerileri
0-3 yaş ve devamında çocuklarda dil ge- arasında ilk sırada yer almaktadır. Gerçek
lişimi için büyük katkı sağlar. Masal dinleyen hayatta olan veya olmayan birçok soru
çocukların kelime dağarcıkları gelişir. Yapı- veya sorun ile çocuk ilk başta masalla tanış-
lan araştırmalar erken yaşta sözlü anlatı ile mış olur. Bu sorunlara cevap bulmak nokta-
tanışan çocukların ileriki yaşlarında oku- sında masal ile eşgüdüm sağlayarak daha
ma-yazma gelişimine önemli bir katkısı ol- pratik çözümler ortaya koyar. Masalda mu-
duğu gözlenmekte. hakkak yer alan iyi ve kötü karakter saye-
sinde neyin iyi neyin kötü olduğuna daha
Başka; kolay karar verir. Doğru ve yanlış üzerine
Masalın en önemli katkılarından birisi de çocuğu düşünmeye sevk eder.
çocuğa “Dinleme Yetisi” kazandırır. Ki benim
en çok önemsediğim kazanım budur. Çünkü En özeli, en güzeli;
günümüz insanının en büyük sorunsalı; bir- İngiliz eleştirmen Gilbert K. Chesterton;
birini dinlememesi... “Masallar gerçekten ötedir; bize ejderhala-
Toplumsal anlamda çevremizi gözlemle- rın var olduğunu anlattıkları için değil, ej-
diğimizde eminim bana hak vereceksiniz. derhaların bile yenilebileceğini anlattıkları
İnsanların birbirini dinlemeye sabrının kal- için.” dediği gibi masallar hem bizdendir
madığı ortada. Aslında kişiler arasında ve hem de bizden ötedir…
toplumsal olarak karşımıza çıkan sorunla-
rın birçoğu birbirimizi dinlemediğimizden
ileri gelmekte. Uzun yıllar okullarda Türkçe
dersinin dört temel becerisinden biri olarak
“Dinleme Becerisi” müfredatta yer almasına
rağmen insanlara yeteri kadar bu beceriyi
kazandıramıyoruz. Bu da bize gösteriyor ki
erken çocukluk dönemi bu becerinin kaza-
nımı noktasında daha iyi değerlendirilmeli.
Başka;
Tarih ve Coğrafya ile olan bağımızı sağlar.
Kültürel kodların aktarımına katkı sunar.
Kendi yöresine ait kavramları tanır. Çocukta
empati duygusunu geliştirir. Çocukların top-
lumsal değerleri daha erken yaşta kanıksa-
malarına yardımcı olur. Masaldaki iyi ve kötü
karakterin yerine kendini koyan çocuk, baş-
kalarının başına gelen olaylara daha duyarlı
bir bakış açısı
geliştirir.
Son olarak;
Rafet URAL
Eğitimci -Yazar
rafetural@hotmail.com
23