Page 20 - Eylül 2022
P. 20
Yakında yeni eğitim öğretim ayrılmak istemeyen çocukları gör- yaşayacağımız düşüncesi ve kar-
yılı için zil çalacak. Zilin çalması düğümde kendi çocuğumun bu dav- şılaştığımız durum tamamen zıttı.
yeni bir başlangıç anlamı taşıyor. ranışı ile gurur duydum. Öğretmeni Okulun ilk günü ya da ilk zaman-
Aklımıza gelen fotoğraf karelerinde ile görüştük birbirimize söyleye- larının ağabeyinin başlangıcı gibi
hep mutlu bir şekilde okula giden ceklerimizi söyledik, vedalaştık. kolay olacağını bize düşündüren şey
güler yüzlü çocuklar geliyor hat- Gönül rahatlığıyla görevlerimize okulla ilgili sohbetlerimizde küçük
ta bize okulda öğretilen şarkılar- gittik. Kendi okulumda öğrenci- oğlumun rahat ve kendinden emin
da “şimdi okullu olduk, sevinçliyiz lerimle okulun ilk gününün tadını tavırlarıydı. Tüm sohbetlerimizde
hepimiz yaşasın okulumuz” şarkı çıkartıyorken yıl içerisinde yapa- çok istekliydi. Aslında her şey oku-
sözleriyle okul başlangıçlarına ait caklarımızla ilgili öğrencilerimle lun başlayacağı günün öncesi akşam
hep mutluluk ve sevinçler dile ge- planlar yapıyorken, elbette oğlumu belirmeye başladı. Tedirginliğinin
tiriliyor. Ya minik kalplerde kopan bilen diğer çalışma arkadaşlarım yüzüne vurdu endişeli bir hali vardı.
fırtınalar, heyecan, kaygı ,ne olaca- nasıl bıraktım nasıl ayrıldınız husu- Çok üzerine gitmedik ama yine de
ğı, nelerle karşılaşacağı ile ilgili en- sunda paylaşımlar yaparken gurur onun için bir şeyler yapmak istiyor-
dişeler… Çocuklar tepkilerini çok duymuyor değildim. Ta ki oğlumun duk. Rahatlaması gerekiyordu.
farklı şekillerde dile getirirler kimisi okulundan ağlıyor ve ne yaptıysak
ağlamaya, kimisi konuşkanlığa, ki- susturamıyoruz şeklinde bir tele- Uyumadan önce biraz sohbet
misi sessizliğe, kimisi anne babası- fon gelene kadar. Öğle arasının ta- etmemizin iyi geleceğini düşün-
na sığınır. Aslında endişe ve korku tiline girmemize çok az kalmıştı ve düm. Canını sıkan bir şey olup ol-
halini sadece çocuklar için düşün- hemen çıkıp merkeze geldim oğlum madığını sordum. Bana; “Ama orası
mek yanlış olur çoğu zaman anne öğretmeni ve okul idarecilerinden çok büyük ya kaybolursam?” dedi.
babanın okulu ilk kez deneyimle- biriyle birlikte oturuyordu. Onların Okulu kast ediyordu ve devam etti;
yecek çocuğu için duymuş olduğu kendisi için ayıkladığı kabuklu “Ya sınıfımı bulamazsam. Peki okul-
endişenin yansıması çocukta aşırı taze fındığı yerken çok mutluydu. dan sonra eve nasıl geleceğim?” Onu
duygusallaşma ve kaygılanmaya yol Okulun birimlerini gezmiş öğren- rahatlatacak şekilde kafasını karış-
açabilir. Bunca yıllık öğretmenlik miş onlarla birlikte ertesi gün yapa- tıran her şeyi cevaplamaya çalıştım.
ve idarecilik hayatımda yeni eğitim caklarına dair sohbet geliştirmişti. Okula yalnız gidip gelmeyeceğini,
öğretim yılı başlangıçları beni de ‘Bahsedilen ağlayan çocuk benim okulun ilk günü belki biraz şaşırabi-
çok heyecanlandırmıştır. O rastla- oğlum mu ve şu an neden bu kadar leceğini ama herkesin ona yardımcı
dığım çok çeşitli örnekleri sizlerle rahat?’ hiçbir anlam verememiş- olacağını, oradaki arkadaşlarının
paylaşmaya kendi çocuklarımdan tim. Ben de onlar ile birlikte masaya kendisi ile aynı durumda olacakları-
başlamak istiyorum. Bir ailedeki oturdum “Oğlum aceleyle geldim, nı herkesin okulda ilk günü olduğu-
kardeşlerin olaylara yaklaşımı bakış arkadaşlarımdan çocuğunu almaya nu ve yalnız olmadığını anlatmaya
açısı aynı sosyal ve kültürel çevre- gelenlerden seni gören olmuş ağlı- çalıştım. Rahatlamış gibiydi uyudu.
den gelmiş olmasına rağmen ken- yormuşsun. Ne oldu anlatmak ister
di iç dünyalarından kaynaklı farklı misin?” dedim. Bana verdiği cevap Ama okulun ilk günü onu okula
olabilir. Mesela büyük oğlum ilk çok ilginçti. götürdüğümüz de önce sessiz süzü-
kez okula, okul öncesi kademesinde len gözyaşları, ardından isyankar bir
başladığında merkeze uzak bir ilçe- “Hayır anne bir şey olmadı ama tavırla bizden ayrılmak istemeyişi,
de görev yapıyor olmanın ve bir ak- okula geldim hangi arkadaşımla ko- “Gitmeyin ne olur” diye yalvarır-
silik olursa nasıl yetişeceğimle ilgili nuşmaya çalışsam hep ağlıyordu, casına tutumu… çok üzülmüştük.
yaşadığım kaygıyı tasvir edemem. ben de okulda ağlanması gerektiğini Bizim de alıştığımız bir davranış
Ama büyük oğlum genel olarak sos- düşündüm arkadaşlarıma baktım değildi bu. Çaresizlik bu olsa ge-
yal ve rahat bir çocuktu. İnsanlarla baktım ve sonra ben de ağladım.” rekti. Yıllarca öğretmen olarak öğ-
çabuk kaynaşır bulunduğu ortama dedi. rencilerin kalbine dokun, onları ra-
çabuk adapte olurdu. İçimi rahat- hatlat, okula alışmalarını sağla ama
latan, güvendiğim tek durum buy- Gelelim küçük oğluma o abisin- kendi çocuğun için bunu yapmakta
du. Anne baba olarak çocuğumu- den çok farklı bambaşka bir dün- güçlük çek. Neyse ki normal alışma
zu ilk gününde yalnız bırakmadık. yaydı. Hala da iki kardeş birbirinden sürecinde makul bir zamanlamayla
Götürdük okulun kapısından girer çok farklıdır. Onun okulunun ilk gü- okula arkadaşlarına ve öğretmenine
girmez “Tamam artık gider misiniz nünde de ben sınıf öğretmeni olarak alıştı. Şimdi her iki oğlum da daha
ben büyüdüm artık burası benim yine ilçeden uzak bir köyde görev üst kademelerde öğrencilik hayatla-
okulum siz gidin.” demeye başladı. yapmaktaydım. Ağabeyinin rahat rına devam ediyorlar. Her yıl oku-
Etrafta ağlayan anne babasından okul adaptasyonunu kardeşiyle de lun ilk zamanları benim için daha
18 81 ÇALIKUŞU - KAYSERİ